Debat

Rummelighed og ligegyldighed

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som det er fremgået af reportagerne fra kongressen, var der mange berettigede roser til Anni Herfort for hendes mundtlige formandsberetning. Der var dog en skønhedsplet, som undertegnede også gjorde opmærksom på fra kongressens talerstol. Det drejede sig om det afsnit, der omhandlede skolens rummelighed. Her gik formanden skarpt i rette med en vis skolelederforening, hvis formand har givet udtryk for ønsket om en udstrakt frasortering af vanskelige elever, idet hun tog afstand fra 'slige uacceptable holdninger'.

Og det var så det. Ikke et ord om lærere og klasser, hvis arbejde halve og hele år igennem hakkes i stumper og stykker af disciplinære problemer. Om ledelser, der ikke aner deres levende råd, om komplet uacceptable ventetider på assistance fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, om lærere, der har børn siddende i normalklasserne, som er visiteret til andre foranstaltninger, men bare sidder fast i systemet. Om lærere i krise, der har svært ved at leve med chikane, vold eller trusler om vold - og som i alarmerende antal henvender sig til DLF's psykologhjælp. Eller om Arbejdstilsynets påpegning af, at dette formentlig er det alvorligste arbejdsmiljøproblem i folkeskolen. Ikke ét ord.

Både undervisningsministeren og formand for Kommunernes Landsforening (KL) var i deres taler til kongressen inde på, at folkeskolens rummelighed skal udvides, og der blev ironiseret over lærere, som vil smide de fleste elever ud af klasserne, for så bliver det hele meget nemmere. Som om lærerne var en flok snerper, der ikke tåler modstand.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'Rummelighed er en god ting', sagde konen. Hun lagde en sild mere i tønden. Men børn er ikke sild og skolen ikke en tønde. Det rummelighedsbegreb, der udelukkende forholder sig til, hvor mange afvigelser man kan proppe ind i én og samme klasse, kan skolen ikke bruge til noget. Det udtrykker ligegyldighed, og det er i virkeligheden nærmest det modsatte af rummelighed.

Det kunne lærernes formand på medlemmernes vegne godt have benyttet lejligheden til at slå fast over for ministeren og KL's formand.

Niels Christian Sauer

medlem af DLF's hovedstyrelse