Stop mistilliden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sagsmapperne om psykisk dårligt arbejdsmiljø vidner om, at lærere presses hårdt og ofte ikke har en chance for at leve op til de mange krav til folkeskolen.

»Jeg har kvælningsfornemmelser«. »Muligheden for at skabe ordentlig undervisning er væk«. »Jeg føler mig taget ved næsen, når de giver mig ekstra tid til at rette opgaver, men så bare tager den fra min individuelle tid«. Hovedstyrelsesmedlem Astrid Schjødt Pedersen læste på kongressens talerstol op fra en stak anonymiserede beskeder fra medlemmer, som har ondt i arbejdsmiljøet.

»Der er også glade lærere, men alt for mange har bidt tænderne sammen for længe. Vi vil ikke acceptere, at medlemmer bliver syge af at gå på arbejde«, sagde Astrid Schjødt, da hun fremlagde et forslag til en resolution, der kræver, at folkeskolens samlede situation tages alvorligt af hensyn til elever og medarbejdere. Der skal være sammenhæng mellem krav og resurser, mistilliden til lærerne skal stoppe, det samme skal politiske hovsa-løsninger og misbrug af internationale undersøgelser, sagde hun.