Mindre tid til tillidsrepræsentanter
En arbejdstidsaftale efter hovedstyrelsens tankegang kan betyde mindre tid til lærere, der har mange opgaver ved siden af undervisningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Hvad sker der med tillidsrepræsentanterne?«, spurgte eneste talsmand for en total afvisning af hovedstyrelsens forslag til en ny arbejdstidsaftale, Niels Munkholm Rasmussen, Odense Lærerforening.
Han påpegede, at hovedstyrelsens forslag vil betyde, at der kommer mindre tid til tillidsrepræsentanternes arbejde.
Anders Bondo mente, at det var en nødvendig konsekvens af en ny aftale.
»Der har været et stort ønske om at skabe sammenhæng mellem forberedelse og undervisning. Da der ikke er flere resurser i aftalen, vil det betyde, at de med få undervisningstimer vil opleve, at der kan lægges flere opgaver ind i deres tjenesteplaner. Jeg har ikke lagt skjul på, at det er en af konsekvenserne, hvis de med mange undervisningstimer skal have mere forberedelse«, sagde Anders Bondo.
Sådan er det, fordi der ved overenskomsten i 1999 blev afsat en pulje på 375 timer til forberedelse til hver enkelt lærer. Det betød, at lærere, der havde opgaver som skolebibliotekar, skolevejleder og tillidsrepræsentant, eller som havde mange timer til tilsyn med eksempelvis it eller sløjdlokaler, fik mere tid til forberedelse, end de hidtil havde haft. Mens lærere, der havde mange timers undervisning, fik mindre tid til forberedelse.
»Jeg har oplevet stor forståelse også blandt tillidsrepræsentanter. Jeg har mødt adskillige tillidsrepræsentanter, der sagde, at det er det, vi har bedt Anders kæmpe for«.