Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I anledning af de igangværende forhandlinger om folkeskoleloven sendte kongressen en resolution til Folketinget og offentligheden.
DLF er bekymret for, at den fase- og holddelte skole, som regeringen og Kommunernes Landsforening er enige om, vil føre til useriøse besparelser, der vil forringe kvaliteten i skolerne.
'Derfor bør de igangværende forhandlinger om ændringer af folkeskoleloven resultere i opstramninger af de konkrete krav, som kommunerne skal leve op til', står der i resolutionen.
'En ændring af loven, der giver mulighed for at misbruge holddannelse til sortering og niveaudeling, skal afvises. Folkeskolen skal sikre alle elever et sammenhængende og ligeværdigt skoleforløb'.
Resolutionen var foreslået af hovedstyrelsen, og den blev vedtaget så godt som enstemmigt.
Marie Kjeldsen, Lærerstuderendes Landskreds, og Reinhard Werner, Vestsjællands Lærerkreds, fremlagde desuden forslag til resolution om samme emne. Begge forslag formulerede mere bredt Lærerforeningens skolesyn.
Blandt andre Stig Andersen, Jørgen Stampe og Anders Bondo Christensen fra hovedstyrelsen erklærede sig enige i indholdet i de to forslag, men argumenterede for hovedstyrelsens forslag, der mere præcist og konkret går ind som en kommentar til de aktuelle forligsforhandlinger.
Resolution: Nej til sortering og niveaudannelse
Danmarks Lærerforening har vedtaget et professionsideal, der beskriver
kernen i lærerarbejdet i folkeskolen.
En god folkeskole forudsætter, at lærere og børnehaveklasseledere
påtager sig det professionelle ansvar for undervisningen, men det
forudsætter også gode rammer for undervisningen. Økonomiaftalen
mellem regeringen og Kommunernes Landsforening vækker derfor alvorlig
bekymring.
Over halvdelen af landets kommuner er i gang med nedskæringer i
elevernes timetal, deletimer, tolærerordninger, specialundervisning
og undervisningsmaterialer. Det står i skærende kontrast til
regeringens erklærede mål om at styrke fagligheden i skolens
undervisning.
En styrkelse af fagligheden forudsætter ordentlige rammer og uddannede
lærere i alle fag på folkeskolens 1.-10. klassetrin. På den baggrund opfordrer Danmarks Lærerforening de politiske
partier til at sikre alle elever i alle kommuner et godt undervisningstilbud.
Derfor bør de igangværende forhandlinger om ændringer
af folkeskoleloven resultere i opstramninger af de konkrete krav, som
kommunerne skal leve op til. En ændring af loven, der giver mulighed
for at misbruge holddannelse til sortering og niveaudeling, skal afvises.
Folkeskoleloven skal sikre alle elever et sammenhængende og ligeværdigt
skoleforløb.