Elever og forældre deler scene

Forældre til elever på Værebro Skole fik indblik i hinandens og børnenes liv gennem teater

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lisa Klöcker flyttede ind i en villa i Bagsværd, lige da hendes ældste barn skulle begynde i skole, og hun besluttede sig for at gå en tur i området for at se, hvad der ventede sønnen. Mellem Værebroparkens høje blokke så hun det ene rådgivningscenter efter det andet, og den grå betonskole hjalp ikke på humøret.

Lisa Klöcker var sikker på, at det her kunne hendes søn ikke klare. Han måtte nok i en privatskole. Alligevel gik hun ind for at tale med skolelederen. Han fik hende til at ombestemme sig, og det har hun aldrig fortrudt.

'Man skal bare lige inden for døren på skolen, så får man et mere nuanceret billede af området', siger Lisa Klöcker.

Det, der tiltrak hende, var det projektorienterede og især teatret. Det har hendes søn haft meget glæde af, og de seneste år er også forældrene røget på scenen i den frivillige Teaterskole. Der har været en forældrebestyrelse siden 1995, og for et par år siden fandt forældre og lærere ud af, at det kunne være sjovt at inddrage forældrene direkte i et projekt.

Peder Røjkum Nielsen, som er far til to drenge på skolen, husker, da børnene blev spurgt om idéen.

'Det blev modtaget meget blandet. De åd den ikke bare råt, men de syntes, det var okay, hvis bare deres egne forældre holdt sig lidt i baggrunden. Da vi så gik i gang med forberedelserne, gik det faktisk lynhurtigt op for alle parter, at den evindelige forældre-barn-opdeling var væk. Alle var lige'.

Forældregruppen søgte penge fra Sundhedsstyrelsen til at lave et projekt om unge og alkohol i forbindelse med alkoholugen i uge 40. De fik 450.000 kroner. Pengene blev til en nyfortolkning af klassikeren 'Hamlet' om unge, alkohol, identitet og fællesskab - med blandt andet et bryghus på Kronborg.

Fis og ballade

'Alle slags forældre var med, og det var fedt at opleve forskellighederne og sundt for både børn og forældre', fortæller Lisa Klöcker. 'Men noget af det smukkeste, jeg oplevede i forløbet, var forholdet til eleverne. Jeg kom til at spille 'Hof-strigle' sammen med alle de unge piger.På den måde kom jeg ind bag facaden på en gruppe, jeg ellers ikke havde adgang til. Det gav mig simpelthen gåsehud'.

Hun tror, at både børn og voksne har fået et andet syn på hinanden gennem teaterarbejdet.

'Jeg har lært mit barn bedre at kende. Det er en gave simpelthen. Jeg fik set dele af identitetsskabelsen, jeg ellers ikke ville have set. Desuden fik børnene set andre sider af mig. Fis og ballade i stedet for den praktiske mor. Det gav en anden respekt, og så tror jeg, det var en god følelse for børnene, at det pludselig ikke var forældrene, der kunne det hele. Det var dem. De var de dygtige'.

Ændrede forhold

Peder Røjkum Nielsen kommer i tanke om, hvordan det føltes at arbejde sammen med børnene.

'De har jo lavet teater hele skoletiden og kan bare det der. Fem minutter før vi skulle på scenen, sad de drenge, jeg spillede i band med, og legede med playstation, mens jeg løb forvirret rundt og ledte efter kostumer og læste febrilsk i noderne', griner han.

Som mor til tre 'Værebro-børn' er Johanne Lind enig i, at teatret har ændret nogle forhold.

'Jeg talte ikke specielt meget med min søn før 'Hamlet'. Stykket har sat os sammen igen på en anden måde. Vi har noget at tale og være sammen om. Vi har fået oplevelser, vi ellers ikke havde haft', siger hun, og Mona Østergaard nikker genkendende til situationen.

'Før blev der absolut ikke lukket op for det varme vand hos min teenagedatter. Jeg skulle kæmpe for at holde kontakt, men gennem teatret blev der altså hul igennem'.

Skolen har også fået en central placering i lokalområdet efter teaterprojektet.

'Det har betydet meget for forældrene. Det er den, der får os til at føle os hjemme. Et halvt år efter stykket råbte folk stadig 'hej Strigle' efter mig nede i supermarkedet', siger Lisa Klöcker.

'Ja, forældresituationen er lavet helt om', forsætter Peder Røjkum Nielsen. 'Når min søn siger: 'det må de andre godt', så snupper jeg bare lige telefonen og taler med de andre forældre. Jeg står pludselig ikke alene mere. Der er et helt andet forældrenetværk', konstaterer han.

Lisa Klöcker nikker samtykkende.

'Vi har fået et fællesskab, der er stærkt nok til at vende alle de ting, der er så svære ved at være forældre. Det kunne vi ikke, hvis ikke vi havde været hele denne proces igennem. Den har åbnet op for nogle sluser'.

Men det var ikke kun blandt forældrene, tingene havde ændret sig efter stykket. Også forholdet til børnene fortsatte med at være anderledes.

'Noget af det, der har været rigtigt fedt, er, at du er kommet tættere på dit barns kammerater. Nu er det mere legalt at tale med dem, når de er på besøg i ens hjem', siger Peder Røjkum Nielsen.

Og hos Lisa Klöcker har sønnens fester også ændret sig.

'Nu kommer 'finkerne' op og spørger, hvordan det går. Det var ikke sket, hvis vi ikke havde stået splitternøgne sammen - både i bogstavelig og overført forstand. Og ofte går jeg gennem festlokalet for at se, om de opfører sig nogenlunde. Der står de i hjørnerne og kysser, men så vender de sig lige om, tørrer savlet af bøjlerne og siger 'hej Lisa'. Andre forældre kan slet ikke forstå, at det kan lade sig gøre'.

Forældre og lærere har sammen udarbejdet et undervisningsmateriale om deres oplevelser og erfaringer med teaterprojektet 'Hamlet'. Det udkommer 3. oktober.