Debat

Musik i første klasse

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Inger Ubbesen. Tak for anmeldelsen i Folkeskolen nummer 35 af 'Musik i første klasse', som giver bogen mange positive ord med på vejen - jeg modtager gerne konstruktiv kritik og respons fra både anmeldere og læsere/undervisere. Du stiller imidlertid et par kritiske spørgsmål, som jeg gerne vil kommentere.

Du betvivler, at børn i første klasse skulle være i stand til at gennemføre den beskrevne sammenspilsundervisning. I den forbindelse er det vigtigt for mig at understrege, at bogens anvisninger alle er afprøvet i praksis i mange forskellige sammenhænge. Jeg har igennem flere år arbejdet med denne form for undervisning og har ved udformningen af bogen medtaget de metoder, jeg selv har haft succes med. Rent faktisk har jeg praktiseret denne form for sammenspil med børnehaveklasser med held.

Grunden til, at jeg ikke gør så meget ud af pulstræning og andre forberedende øvelser, skyldes udelukkende, at denne træning ligger i anvendelsen af instrumenterne. Det er desuden min erfaring, at nutidens børn er meget kompetente, når det gælder pulsfornemmelse. De danser og synger og er i det hele taget meget langt i deres udvikling på dette område.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når jeg kun bruger løse strenge på et instrument som el-bassen, så ser jeg det som en øvelse i anslagsteknik - og dermed som en forberedelse til at benytte instrumentet mere fuldstændigt senere. De fleste musikundervisere benytter sig ligeledes af at opdele trommesættet i to dele, da børnene ikke kan overskue at spille på stortromme, lilletromme og high-hat på samme tid. Endvidere har jeg erfaret, at især drengene hurtigt mister interessen, hvis ikke man anvender 'rigtige' instrumenter.

Hvad angår brugen af elevhæftets instruktionssider til sammenspil er det som nævnt i bogen ikke hensigten, at disse instruktioner skal stå alene - de skal primært tjene som supplement til den praktiske undervisning samt fungere som middel til at lette indlæringen og til at huske, hvad der blev spillet 'i sidste time'. Det bedste er, at børnene lærer tingene udenad.

Du sætter spørgsmålstegn ved, om 'Regnvejrsdag i november' er en sang, der kan synges i første klasse. Hvad angår valg af sange er der tale om mine subjektive valg og ikke om en fast køreplan. Der skal naturligvis være plads til, at den enkelte underviser træffer sine egne valg.

Endelig nævner du, at der til området 'Dans og bevægelse' mangler anvisninger, der tilgodeser den frie bevægelse - dette må jeg give dig medhold i. Jeg vil søge at rette op på dette forhold i næste udgivelse.

Den overordnede kritik af, at bogens overvejelser ikke omsættes i praksis, står jeg uforstående over for. Jeg mener netop at have udgivet en materialesamling med fokus på praktiske og håndgribelige anvisninger til den daglige musikundervisning. Men som tidligere nævnt modtager jeg gerne konkrete anvisninger - blandt andet med henblik på at forbedre nærværende og kommende udgivelser til musikundervisningen.

Bent Kolind Christensen

forfatter

fog@foglaget.dk