Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvem gider få svar på spørgsmål, man aldrig har drømt om at stille.
Nej vel, det er der ikke nogen, der gør.
Hvis man derimod lige sidder og tænker 'Hvordan er det nu, det er?' eller 'Hvordan laver man det' eller 'Hvorfor mon ...', så er der aldrig nogen svar.
Den meste undervisning har i århundreder bestået af svar på spørgsmål, som andre har stillet. Vi, det vil sige forældre, lærere, samfund, har inden for den kulturelle kontekst besluttet, hvad ungerne skal lære. Vi har besluttet, hvilke svar de skal kende, før de selv overhovedet har overvejet spørgsmålene.
Det er imidlertid ved at ændre sig. Ændringen sker ikke, fordi vi nu er blevet bedre pædagoger eller ved mere om læring og motivation end tidligere tiders lærere. Nej, ændringen sker, fordi vi ikke længere ved, hvad vores børn egentlig har brug for at læretil den fremtid, som vi har så vanskeligt ved at se for os. Vi gør derfor det bedste, vi ved, nemlig forsøger at lære dem at lære, stille spørgsmål, kommunikere og samarbejde.
Og så må de i øvrigt selv finde ud af resten hen ad vejen.
Et undervisningsmiddel som 'Den digitale slæderejse' fra Skolemedia viser, hvordan det virker, når vi lader eleverne stille spørgsmålene og eksperterne give svarene via www.skolemedia.dk
Man startede faktisk projektet på traditionel vis ved at lade eksperterne fortælle om Siriuspatruljen og arktiske forhold og bede eleverne stille spørgsmål til de svar, eksperterne havde givet.
Der kom ingen spørgsmål!
Så vendte man bøtten og lod eleverne stille alle de spørgsmål, de bare kunne komme i tanker om:
Hvordan vasker man sig i 45 minusgrader?
Hvilke våben kan skyde i den kulde?
Spiser slædehunde afføring?
Hvordan kører man over en gletcher?
[92]'85og mange andre spørgsmål, som kan give anledning til både spændende og udførlige svar, når det er virkelige eksperter, der giver dem. Men det kræver, at man kan få svar fra eksperter, ellers bliver det nemt til pjat.
Eksperten, der svarer, bliver kaldt 'Kloge Åge'. Undertegnede havde nu nok foretrukket, at man havde ladet eksperten optræde under eget navn, men bortset fra det er det et eksemplarisk læremiddel af høj kvalitet, som virker præcis efter hensigten!