Windows duer ikke til skolebrug
Eleverne laver for let om på grundindstillingerne i Windows
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Noget nær ubrugeligt til skolebrug, er karakteristikken af det Windows 95-98-software, som alle moderne computere er afhængige af i dag.
Denne katastrofale dom kommer fra to skole-edb-foregangsmænd, skolekonsulent i Ballerup og NETopNU-redaktør på Folkeskolen, Johan Jacobsen, og skolekonsulent i Vejle, Gunnar Lund.
Problemets omfang kan ses i lyset af, at Windows 95-98 er det Microsoft-grundprogram, som alle moderne programmer kører fra.
'Eleverne laver let om på grundindstillingerne i Windows, og så er der ikke noget, der fungerer mere', siger Johan Jacobsen.
'Windows 95-98 svarer til at blande motorstyringen og instrumentpanelet på en bil sammen og kan sammenlignes med, at Peter i 4. klasse så let som ingenting kan stille på motoren under hjelmen på fars bil', siger Gunnar Lund.
'Med tre-fire museklik kan en elev lamme en Windows 95-98-computer fra startvinduet. Problemet er omfattende og velkendt blandt skolefolk. Spærreprogrammer til at forhindre miseren er ikke nok. Windows 95-98 er alt i alt for ustabilt til skolebrug', siger han.
Han peger på, at det er utroligt, hvor mange mandetimer der bliver spildt på dette i skolen.
Gunnar Lund gør yderligere opmærksom på, at Microsoft Windows-folkene tilsyneladende har øjnene rettet mod andre mål. Nemlig nye Windows-udgaver, hvor computerne kan styres med øjnene eller tale.
Ovenstående software-kritik bør nok være en streg i regningen over for IT-forkæmperne. De har i mindst ti år undskyldt skoleuegnet software med, at det nyeste, der var på vej, ville løse problemerne. Windows 95-98 er det nyeste.
Johan Jacobsen undrer sig desuden over et andet aspekt ved skole-IT. At man endnu ikke kan få et fornuftigt svar på, hvilke IT-kompetencer eleverne skal have efter henholdsvis 3., 6. og 9. klasse, selvom det blev stillet i udsigt i Undervisningsministeriets handlingsplan 1998-2003: Informations- og Kommunikationsteknologi i Uddannelsessystemet.ss