Lad fodfolket komme til

Lærerne er ved at miste den faglige stolthed, siger manden bag Det alternative Sorø-møde

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det alternative Sorø-møde er kommet for at blive. Første møde fandt sted sidste år. Det medførte bogen »Terrængående visioner for folkeskolen«, der indeholder oplæg fra mødet samt andre bidrag, og også dette års møde, der blev afholdt på Askov Højskole, skal følges op med en bog.

Folkene bag ønsker at sætte gang i en skoledebat, der har andre vinkler, toner og emner.

»Når der diskuteres folkeskole i dag, er det tit organisation og styring og man­agement. Vi vil gerne have, at de væsentlige spørgsmål bliver diskuteret. De udspringer af problematikker omkring læreren, eleven og indholdet. Det må være det vigtige, og det må være fagfolkene, der i det mindste bliver hørt på det område her«, siger Erik Schmidt, der er lærer på 30. år, og som desuden er leder af Forlaget LB, der er det gamle Lærerforeningernes Materialeudvalg.

»Mødet er også et forsøg på at give mæle til praktiske skolefolk. Og give status til dem. Jeg er jo selv lærer, og min fornemmelse er, at en del lærere har mistet modet. Man gør, hvad der bliver sagt, og det er uheldigt for folkeskolen, at de professionelle ikke aktivt tager ansvar for den daglige undervisning og for skolen«, tilføjer Erik Schmidt.

»Et af de vigtigste formål er at vise lærere ude på skolerne, at der er nogen, der ønsker at stå frem og være med til at formulere et alternativ til den dominerende skolepolitik. Ikke sådan at forstå, at det er et direkte politisk arrangement, det er primært et pædagogisk arrangement, men på mødet kan man aflæse, hvad det er, der optager skolefolk. Det allervigtigste er sådan set at give lærerne i dagligdagen et håb«.

Fodfolket bliver holdt ude

Hvad er grunden til, at du tog initiativet til Det alternative Sorø-møde?

»Jeg har været lærer siden 1976, og siden 1990 er næsten alle ændringer sket uden at inddrage fodfolket i beslutningerne - styrelsesloven, den nye, digitale arbejdstid, kommunaliseringen af skolen. Det er sket slag i slag«.

»Og dermed er lærerne på skolerne og på seminarierne ikke bare sat uden for indflydelse, man mister også selvtillid og faglig stolthed, og det er et problem, også for skolen. Hvis man ikke bliver hørt, hvis man ikke føler, at det, man laver, er vigtigt, så tænker man: Nå, men så kan det også være det samme. Så gør man det, som man får besked på. Og det kan skolen ikke leve af«.

Hvad skal der komme ud af mødet?

»Vi håber på, at det kan plante et håb hos lærere, der gerne selv vil tage et ansvar for skolen og for deres arbejde. At det kan være med til at give status til lærerne, at vi melder os med et alternativt møde. At vi bliver hørt«.

»Sidste år kunne jeg hos mange mærke en vis lettelse over, at man bare kunne samles og diskutere pædagogik og lytte til oplæg, som ikke var bestillingsarbejde«, siger Erik Schmidt.

Sammen med konsulent, tidligere skolepsykolog Per Kjeldsen står Erik Schmidt også bag den pædagogiske tænketank Sophia, der blev stiftet for nylig.

Per Kjeldsen sidder også i præsidiet for Det alternative Sorø-møde, der ud over de to ildsjæle består af Jens Raahauge, skoleinspektør og formand for Dansklærerforeningen, Chresten Sloth Christensen, skole- og kulturdirektør, Margrethe Vestager, tidligere undervisningsminister og medlem af Folketinget for Det Radikale Venstre, og Holger Henriksen, cand.pæd.pæd.