Anmeldelse
Bedriften
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Her er skabt et enestående og fleksibelt læringsmiljø, som kan indgå i mange fag og tværfaglige sammenhænge.
"Bedriften" har integreret film, chat, fakta, opgaver og webkameraer. Eleverne kan indgå i et tredimensionalt landbomiljø, hvor de skal tage beslutninger om deres bedrifter og løse opgaver og quiz. Den mere samfundskritiske holdning til emnet må findes i andre materialer.Otte små film fortæller om forskellige driftsformer - konventionelle og økologiske. De er særdeles overkommelige, og indholdet er skruet klart og tydeligt sammen, så eleverne hurtigt kan danne sig et overblik. Samtidig kan de få krop, ansigt og stemme på de landmænd, der flere gange om ugen stiller op til virtuelle kontakter - og som man kan chatte med over nettet. Det virker dog lidt tungt, at man skal have fat i både dvd og cd, frem for at det var tilgængeligt på nettet. Via 16 webkameraer på de involverede landbrug kan man døgnet rundt følge, om køerne græsser, om kyllingerne er på vej ud af æggene, eller om slagtesvinene bider halerne af hinanden. De aktuelle billeder kan befordre og konkretisere snakken mellem landmand og elev.Med nok tid til rådighed og den rette planlægning kan eleverne få stort udbytte af at arbejde med dette interaktive læremiddel. En kort metodisk vejledning giver ideer til forskellige forløb. Initiativet er et flot modsvar til de mange umiddelbart ligegyldige underholdningsspil, og gennem simuleringer kan eleven sætte sig i landmandens sted. Men stadig er det ganske virtuelt - helt ideelt bliver det først, hvis der er mulighed for også at besøge en virkelig bedrift.