Lederpolitik på kongressen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når kongressen samles i begyndelsen af oktober, skal den tage stilling til et fyldigt papir, som hovedstyrelsen behandlede i sidste uge. Men inden da skal oplægget drøftes i ledernetværk og i kredse, og hvis man skal dømme efter behandlingen i hovedstyrelsen, vil modtagelsen blive temmelig positiv. Der var megen ros til pædagogisk udvalgs formand, Jørgen Stampe, og Lederforeningens formand, Jens Færk, som - sammen med udvalg og sekretariatsfolk - har ansvaret for papiret. Mellem behandlingerne i hovedstyrelsen er de forskellige problemstillinger blevet diskuteret sammen med grupper af både skoleledere og kredsrepræsentanter.

Ét punkt blev vendt og drejet mange gange i hovedstyrelsen, nemlig det om forudsætningerne for at blive leder.

'Læreruddannelsen er en nødvendig kvalifikation, men den er ingen garanti for, at man bliver en god leder', sagde Karsten Holst.

'Man skal også have erfaring som lærer for at kunne bliver skoleleder', sagde Anni Herfort.

Til sidst kom der til at stå, at en skoleleder skal besidde 'den didaktiske kompetence, der opnås gennem læreruddannelsen og undervisningserfaring'.

Anders Bondo Christensen understregede, at hovedstyrelsens behandling af punktet ikke havde været præget af store politiske modsætninger.

'Vi har forsøgt at kvalificere papiret i fællesskab, og jeg tror, at man ude i landet vil kunne læse, at det er et godt konsensuspapir', sagde han og håbede, at kongressen vil vedtage det i stor enighed.