Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det forlyder, at IT-folkene placerer landet blandt de førende. Det fortælles også, at det er dem, der scorer kassen foran deres højtuddannede skolekammerater.
Underligt, Vagn Madsen.
Disse nørder har tilsyneladende udviklet sig af intet. I skolen var der i hvert fald ikke meget at hente. Højst et par Commandore 64 og en enkelt autodidakt fysiklærer.
Og dog! Disse fagligt kompetente mennesker anno 2000 kom fra deres klasser med en helt anden bagage end de niveaudelte elever for 25 år siden.
På samme måde som i dag færdedes de frit omkring på skolen for at løse opgaver, i stedet for at indrette sig på en stol under en docerende underviser. Det giver frihed, også til at 'pille' ved alt muligt andet end den stillede opgave.
Det vigtigste var dog, at de aldrig blev delt i de dygtige og de dumme elever. Hverken i grupper, i klasser eller på skoleniveau.
Den bagage er fundamental, ikke alene for erhvervslivet og landets økonomi, men fremfor alt for individets selvværd og appetit på livets muligheder.
Erik Husum
Albertslund