Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
For Anna Kudsk, tillidsrepræsentant på Søndermarkskolen i Horsens, var det en overraskelse at høre om, hvor stor påvirkning EU øver på det danske uddannelsessystem: »Hvorfor tør vi ikke tro på, at det er godt, at vi i Danmark tager os af 'det hele barn'. Hvorfor skal vi teste vores børn på faglige områder og ikke se på de bløde værdier, som vi er meget gode til? Ingen bliver bedre af at blive testet, men vi har altid evalueret vores undervisning og indrettet vores undervisning efter evalueringen. Vores unge mennesker klarer sig godt, når de kommer til udlandet. Det må betyde, at de har lært noget«, konstaterer Anna Kudsk.
»Nu har vi en lovgivning, der siger, at vi skal have nationale test, og nu må vi prøve at få det bedste ud af det. Vi må bruge tallene til at dokumentere, at vi er gode nok, og det er nødvendigt at have tilstrækkelige resurser, og vi må holde fast i, at 'de bløde værdier' vil vi beholde«.
kra@dlf.org