Karakterer betyder ikke noget
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De kommende lærerstuderende har middelmådige studentereksamener, viser en analyse fra Ugebrevet A4. Jeppe Steensen er netop blevet optaget på Århus Dag- og Aftenseminarium, han mener, at studentereksamensgennemsnittet ikke har betydning for, om man bliver en god lærerstuderende.
Hvad tænker du, når aviserne skriver, at de dygtige studerende vælger læreruddannelsen fra?
»Det er noget sludder. Det kan da godt være, at lærerstuderende har et lavt gennemsnit, men det er jo ikke ensbetydende med, at de er dårlige studerende. Jeg synes generelt, man har en tendens til at bedømme folk ud fra testresultater, og det synes jeg er forkert, for der er mange andre kvaliteter blandt mennesker. Bare fordi man ikke er så god i en eksamenssituation eller ikke lige kan kongerækken udenad, behøver man jo ikke at være en dårlig studerende. Det synes jeg er noget pjat«.
Hvad er dit gennemsnit?
»8,2«.
Hvis du havde haft et højere gennemsnit, ville du så stadig have valgt at blive lærer?
»Ja, det ville jeg. Det handler i bund og grund om at finde et arbejde, som man har lyst til at stå op til om morgenen, og som ikke bare er noget, man gør for at få nogle penge hver måned. Et job med mening og fylde. Et job med følelsesmæssigt og mentalt udbytte. Det skal ikke være noget, man bare har valgt, fordi karaktererne ikke var til andet. Samtidig tror jeg ikke, at jeg ville kunne holde til at sidde på en skolebænk i otte år for at læse til læge eller jurist, som de 'gode' studerende gør«.
sil@dlf.org