Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Der er brug for flere ledelsesredskaber, herunder bedre muligheder for at lede og fordele arbejdet, med henblik på at optimere kvaliteten i undervisningen«, sagde undervisningsminister Bertel Haarder ved sommerens Sorø-møde.
»Min drøm er, at gode, erfarne lærere kan være en slags ledende lærere med vejledningsforpligtelser - med løntillæg i stedet for reduktion af timetallet. Det er forkert, at gode lærere kun kan avancere ved at opgive undervisning til fordel for administration. Vi må modvirke denne 'drift hen imod skrivebordene', som så mange af de tilstedeværende har været ofre for«, fortsatte han.
»En anden drøm er at tilbyde unge lærere et helt nyt aftalesystem med større rum for ledelse og fordeling af arbejdet - og med bedre muligheder for, at lærerne kan tjene mere gennem overtimer, jævnfør at danske lærere underviser mindre end lærere i andre lande, som til gengæld er bedre lønnede«.
»Og så synes jeg i øvrigt, at lederne skal organisere sig, så de kan få en timeløn, der nærmer sig deres medarbejderes, men det er en helt anden sag!«
jvo@dlf.org