Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi må sprænge det falske billede af skolen
På en konference om bedre skoleinformation til offentligheden, som Helsinge skolevæsen har afholdt, blev talt om det falske skolebillede, massemedierne har tegnet i befolkningen. Groft sagt er der to billeder: Folkeskolen som den røde, revolutionære skole og folkeskolen som den sorte, borgerlige sorteringsskole. Skal vi disse vrangforestillinger til livs og skabe større forståelse om folkeskolens situation, så må der ofres tid og penge på at øge offentlighedens kendskab til skolens mål, indhold og arbejdsmetoder.
Det er skoledirektør Finn Lindhard, der er inspirator og drivkraft bag informationsfremstødet i Helsinge, og Lindhard har utvivlsomt grebet om en nælde ved at få fastslået, at folkeskolen kunne undgå mange misforståelser og få et meget bedre omdømme, hvis lærerne var dygtigere til at forklare sig, så andre folk kunne forstå det, de siger
Folkeskolen nummer 34
August 1977