Hæfter om skolebyggeri
De to første hæfter i serie på ni er klar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kun omkring en fjerdedel af folkeskolens klasselokaler har en størrelse, der lever op til fornuftig daglig brug med plads til gruppearbejde, computere og hvad der ellers følger i undervisningen. Derfor ønsker man mange steder at bygge den ældre utidssvarende skole om, og landet over er der utallige ombygninger i gang. Nu er der kommet et hæfte 'Ny skole i gamle bygninger', der måske kan give ideer til ombygningen.
Hæftet er netop udkommet sammen med et andet om skolebyggeriets grundelementer i den serie på i alt ni om skolebyggeri og -indretning, som Kroghs Forlag udsender i samarbejde med DLF. De to hæfter er skrevet af folk, der har både pædagogisk og teknisk baggrund som lærer, pædagog, ingeniør og arkitekt.
Det første handler blandt andet om byggesagsbehandling og pædagogiske forudsætninger for nybyggeri. Det andet handler om, hvordan man kan bygge forskellige typer af skoler om til nutidens krav, og det indeholder en del konkrete eksempler til inspiration.
Hæfterne bliver sendt ud til samtlige folkeskoler i slutningen af august sammen med den nye branchevejledning 'Risikomomenter 2', der også handler om skolens lokaler.
hela