KL vil tale folkeskolen op
Det er på tide at tale pænt om lærerne, der oser af motivation og engagement, mener KL, der blæser til kamp mod centralistisk ført skolepolitik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Henrik Larsen sprang op på talerstolen i Odense Congress Center og holdt sin velkomsttale den 13. november. Dagen for valget til Folketinget.
»Jeg hedder Henrik Larsen og er formand for KL's børne- og kulturudvalg. KL ønsker med Folkeskolesamling 2007 at fastholde det tydelige signal om, at lærernes arbejde i folkeskolen fortjener anerkendelse og synlighed«, sagde han.
»Folkeskolens arbejde bygger på motiverede og engagerede lærere. Der er god grund til at tale folkeskolen op og ikke ned. Vi har meget, vi kan være stolte af i skolen. Det er det, vi sætter i centrum i dag«.
Henrik Larsen, radikalt byrådsmedlem i Kolding, er den politiske anfører i en offensiv, som KL har indledt mod VK-regeringens aggressive skolepolitik, som for alvor blev centralistisk i 2005, da Bertel Haarder blev undervisningsminister og fik gennemført nationale test og kommunale kvalitetsrapporter.
Regeringens tiltag oser af mistillid til lærerne, skolerne og kommunerne, der jo ejer skolerne, mener KL.
Skolen skal tales op
Omkring 1.000 lærere fra omkring 60 skoler viser, hvad de dur til, på stader opstillet i kongrescenteret. Der er eksempler på vellykket arbejde med tosprogede elever, naturfag, elevplaner og så videre, foredrag og debat.
Det er en inspirationsdag, siger KL. Men foreningen lægger ikke skjul på, at det også er en signaldag. Med arrangementet viser KL, at kommunerne er engagerede i skoleområdet.
Den første folkeskolesamling var sidste år, da Henrik Larsen var nyvalgt formand for børne- og kulturudvalget i KL. Han sagde dengang, at han havde ét mål for sit virke i den første fireårige periode: Han vil have vendt retorikken om folkeskolen.
»Skolen skal fremover tales op, ikke ned«, sagde han også dengang i sin velkomsttale. »Stoltheden skal i centrum«.