»Vi er venner nu«
Der er hårdt brug for, at børn lærer om hinandens forskelligheder. Derfor forsøger skoler i Århus at skabe interkulturelle venskaber
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Jamen, der er jo slet ingen danske børn med«, udbryder en af drengene i børnehaveklassen på Elsted Skole, da børnene fra venskabsklassen ankommer med en bus.
I Elsted veksler hårfarverne fra lys til leverpostej. I venskabsklassen fra Søndervang er håret helt overvejende sort.
Begge skoler ligger i Århus Kommune. Søndervangskolen omgives af blokke af socialt boligbyggeri, og 79 procent af skolens elever er tosprogede. Elsted er præget af parcelhuskvarterer, og på skolen er ganske få børn sorthårede.
De to meget forskellige børnehaveklasser deltager i kommunens projekt »Venskaber på Tværs«. Meningen er, at klasserne resten af deres skoletid skal mødes flere gange om året, i håb om at venskaberne gror på tværs af nationaliteter. Noget, børnene trænger til.
»Somalierne leger overvejende med hinanden. Afghanere leger med afghanere. Mine børn har behov for at se, hvordan danske børn opfører sig. For at prøve at lege med danske børn og se, hvordan en dansk familie bor. Det kender de slet ikke til«, siger Birthe Slott, der er børnehaveklasseleder på Søndervangskolen.
Ikke med til fødselsdag
Skolen har heldagsundervisning, og i Birthe Slotts klasse er der somaliere, afghanere, irakere, kurdere, vietnamesere, pakistanere og kun to danske børn. Men de holder sig for sig selv, fortæller hun. Resultatet er, at de forskellige nationaliteter stort set lever i hver sin boble uden anden kontakt til det danske samfund end den, de får gennem skolen. Det vil sige gennem deres lærer:
»I dagligdagen tænker jeg ikke over det, for det er søde, glade og ivrige børn. Men man mærker det for eksempel ved, at de aldrig er med hinanden hjemme til fødselsdag. De deler bare lidt slik ud. I år er danskkundskaberne også testet til at være usædvanligt dårlige. Nogle forstår knap, hvad jeg siger«.
Lyshårede Josefine løber grinende efter Ilhaan, hvis syv sorte fletninger er samlet i en knude. De sætter sig sammen på en bænk i solskinnet og griner og sludrer sammen.
»Det bedste ved dagen har været at lege tick-leg og gå på line med Josefine«, siger Ilhaan fra Somalia, der i dagens anledning er klædt i ny lyserød nederdel.
»Vi er venner nu«, samstemmer pigerne, og de lover hinanden, at de skal lege sammen igen, næste gang klasserne ses.
»Jo yngre børnene er, des mindre fordomsfulde er de. De finder lynhurtigt ud af, at de kan lege sammen og spille fodbold med hinanden«, siger Gitte Frengler, der er børnehaveklasseleder på Elsted Skole.
»Det er vigtigt at lukke op for forskellige kulturer, og at vores danske børn lærer, at andre lever på en anden måde«.
Klasserne har allerede planlagt mindst fire gensyn i år. Blandt andet skal de på ekskursion til Ebeltoft Zoologiske Have med turen betalt af projektet. De to børnehaveklasseledere er enige om, at det er både hyggeligt og spændende at være med. Den eneste anke er, at de to skoler ligger 20 kilometer fra hinanden, så det bliver svært for børnene at opbygge et reelt venskab uden brug af bussen.
Venskaber på tværs
18 skoler med i alt 79 børnehaveklasser og 1.-klasser deltager i »Venskaber på Tværs«, der begyndte sidste skoleår. Ambitionen er, at venskabsklasserne følger hinanden hele skoletiden. Formålet er blandt andet at danne netværk og venskaber mellem skoleklasser på tværs af det århusianske samfund, hvor en del skoler har en meget høj andel af tosprogede elever, andre en meget lille. Formålet er også at forbedre de tosprogede elevers danske sprog og fremme den interkulturelle pædagogik i Århus Kommune. Projektet er støttet af Integrationsministeriet.