Piger i konflikt lærer at holde fokus på opgaven
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Søndermarkskolen i Sønderborg var der et problem. En gruppe 10.-klasse-pigers personlige konflikter havde en negativ indvirkning på undervisningen. Lærerne ville gerne have nogle øjne udefra og kontaktede derfor Uwe Andresen, der ved siden af arbejdet som lærer har taget en coach-uddannelse. Sammen med kommunens AKT-konsulent lavede de projektet »Fokus på opgaven«. Målet var ikke, at pigerne skulle blive bedste venner - de skulle bare lære at arbejde sammen, fortæller Uwe Andresen.
Hvordan lærte I dem så det?
»Vi lavede et forløb primært med elementer fra teambuilding og konflikthåndtering. Vi arbejdede meget med spejling - altså hvordan andre opfatter én. Og så arbejdede vi meget med den gode mavefornemmelse. Altså: op i helikopteren og se sig selv udefra, ind og mærke efter i sig selv og så ellers løse opgaven«.
Hvordan har resultaterne været?
»Vi har valgt, at vi måler effekten ud fra elev- og lærerudtalelser. Vi har endnu ikke afsluttet alle samtalerne, men en af lærerne sagde: 'Hold da helt ferie - jeg havde aldrig troet, at vi kunnenåså langtpå så kort tid'. Eleverne siger ting som: 'Jeg er blevet mere ærlig' og 'før fyldte konflikterne for meget, og jeg kunne ikke koncentrere mig om lektierne. Nu kan jeg sortere'«.
Hvad kan andre lære af jeres erfaringer?
»Det vigtige er at se eleven i et andet perspektiv. Jeg oplever selv som lærer, at folk ser eleven som værende den adfærd, som eleven har, i stedet for at se det relationelt. En gang imellem er det meget givtigt at vende det hele på hovedet og se eleverne i helt nye roller«.
abr@dlf.org