Demokrati tager vi for givet

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

8.i på Karise Skole i Sydsjælland har gennem de sidste to uger arbejdet med et tværfagligt projekt om Nepal. De har diskuteret demokrati og ulande, og som en del af projektet har eleverne kunnet kommentere på blogs skrevet af napalesiske unge. For Sofie Hentrich på 14 år har det betydet, at hun er blevet gladere for sin hverdag i Danmark.

»Vi har haft om Danmarks historie i forhold til demokrati, men det har givet en helt anden vinkel at komme ud i verden udenom, så det ikke bare handler om lille smørhulsdanmark«.

Hvad har gjort størst indtryk på dig i det, du har læst?

»At de har så forskellig kultur i forhold til os. At de for eksempel er inddelt i kaster. Det er spændende, men også skræmmende med så mange og så ekstreme samfundsklasser. Det er så anderledes fra det, man er vant til«.

Er der noget, du kan kende fra din egen verden?

»Deres liv er meget anderledes, så det kan jeg ikke rigtigt sætte mig ind i. Men de har mange af de samme holdninger som mig i forhold til for eksempel demokrati«.

Hvordan har det været at kommunikere med nepaleserne?

»Det betød meget, at vi kunne få svar på vores kommentarer. Det er interessant at se, hvor meget demokrati betyder for dem. Rubina, som vi skrev med, fortalte, at ikke alle i befolkningen har den mentalitet, demokrati kræver. Hun vil arbejde for, at hendes børn vil opleve demokrati. Det er jo lidt specielt, for her er det jo bare noget, man har i forvejen. Vi tager det for givet«.

Læs mere om Udenrigsministeriets Nepal-blogs og se blog og kommentarer på www.u-web.dk under »Nepal Blog«. Se også netnyheden »Danske elever diskuterer demokrati med unge fra Nepal« på side 7.

pai@dlf.org