Anmeldelse
Kursus i brug af ordbog
Kursus i brug af ordbog
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hjælp jeres elever, og hjælp jer selv, for her er et relevant og nemt anvendeligt materiale til træning af ordbogsbrug. En færdighed, som alle fransklærere af bitter erfaring ved kan være rigtig besværlig at lære eleverne, og en færdighed, som man er nødt til at lære, hvis man skal kunne arbejde effektivt med sprog.
Fakta:
Titel: Kursus i brug af ordbog
Forfatter: Henning Bak
Type: Hæfte
Forlag: Sprogforlaget
Materialet er inddelt i fem afsnit og rummer en fornuftig progression, idet man begynder med øvelser med fokus på alfabetisering, substantivernes køn og ordbogens forkortelser. De næste afsnit byder på øvelser med synonymer og homonymer, at bevidstgøre sig om opslagsordets grundform, opslagsordets ændrede betydning i forskellige faste udtryk samt lydskrift. Inden for hvert afsnit er der så mange opgaver, at det pågældende opslagsemne kan trænes grundigt.
Forfatteren udtrykker sig dejligt konkret og slår for eksempel uden videre fast, at Gyldendals røde ordbøger (både i bogform og elektronisk) simpelthen er de bedste, når man er nået ud over den allerførste begynderundervisning. Jeg er helt enig, og i 8.-9. klasse bør eleverne kunne arbejde med de røde ordbøger. Ligeledes slår han fra starten fast, at forudsætningen for at kunne lære at bruge en ordbog effektivt er, at man har et sikkert kendskab til alfabetisering, at man er fortrolig med de almindeligste ordklasser, og at man har et vist kendskab til fransk verbalbøjning. Endelig er det en lettelse, at han ikke foregiver andet, end at der her er tale om træning. Ikke noget med forloren meningsfuldhed; der gives klar besked og kontant instruktion.
Det er oplagt at indlægge et lille kursusforløb en gang imellem som afbrydelse af den almindelige undervisning, så man dels undgår at kvæle eleverne i ordbogsøvelser, dels holder gryden i kog. Materialets opbygning giver desuden fin mulighed for både at bruge det i en klasseundervisning og at lade eleverne arbejde individuelt efter behov.