I mørket er alle lige
Elever kan bruge oplevelsen af at være blind til en dialog om at være anderledes og diskutere sociale adfærdsmønstre
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I seks uger har 8.b fra Stengård Skole i Lyngby arbejdet med blindhed i biologi. Lærer Elisabeth Holst-Frederiksen begyndte forløbet med den første lektion med lukkede øjne. Det satte tankerne i gang hos eleverne, og de fortsatte med blindsmagning, navigation med bind for øjnene og teori om øjets funktioner. Nu har de været på udstillingen »Dialog i Mørket« på Experimentarium i Hellerup, hvor de har gået i totalt mørke i 50 minutter.
»Selvfølgelig har vi brugt meget tid på det faglige om øjet. Men det handler også meget om at udvikle dem. De er et sted i deres liv, hvor de spejler sig i andre. Status afhænger af udseendet. Det syntes vi kunne være rigtig godt at få vendt på hovedet,« siger Elisabeth Holst-Frederiksen.
»Man levede sig helt ind i det at være blind, og hvis nogen prikkede til en, så føltes det meget tydeligere, fordi man brugte de andre sanser«, fortæller elev Mette Bohmann Lystoft.
Lærer Kenneth Ewi Pedersen, som har klassen i fysik/kemi og sammen med deres dansklærer skal arbejde videre med forløbet, håber, at oplevelsen og mødet med den blinde guide kan åbne øjnene på eleverne.
»I mørket var alle lige, og det kunne man tydeligt mærke. Det var ikke de mest populære, der snakkede mest. Faktisk var det nogle af de stille piger, der virkelig kom frem. Det skal vi bruge og åbne for en dialog om det at være anderledes. Vi skal diskutere de sociale adfærdsmønstre i klassen«, siger Kenneth Ewi Pedersen.
Det er bevidst, at Experimentarium har ansat blinde og spastisk handicappede som personale på udstillingen. Det skal fungere som en øjenåbner, at man er afhængig af den blinde i mørket.
»Det var lidt skræmmende at gå ind i mørket med en, som man slet ikke kender, men vores guide var sød. Han var helt vild god til at bedømme os på stemmerne. Han beskrev fuldstændig, sådan som jeg er, og han havde meget mere styr på det end os«, siger elev Line Holm Pedersen.
pai@dlf.org