Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ved Margit Schaleck
For 50 år siden
Forældre-interessen svigter
April-maj har stået i skolekommissionsvalgenes tegn. En vis spænding har der været knyttet til, hvordan man rundt om ville føre den nye tilsynslov ud i livet. Ville man foretrække den store skolekommission for hele kommunen, hvor halvdelen af medlemmer er forældre, eller ville man både have skolekommission (den lille med 2 forældrerepræsentanter) og skolenævn for hver enkelt skole?
Kun 2 byer uden for København, hvor skolenævnene er obligatoriske, har valgt ordningen med skolenævn, nemlig Århus og Odense, men ikke Frederiksberg og Gentofte, og på landet er Sønderjylland ene om at foretrække denne ordning. Ellers er det overalt den store skolekommission, der er den foretrukne.
Et gennemgående træk ved både opstillingsmøder og valg er den meget ringe forældredeltagelse.
Folkeskolen nummer 22
juni 1950
For 25 år siden
Helveg Petersens perspektivplan
Undervisningsministeriets rådgiver i internationale uddannelsesspørgsmål, fhv. undervisningsminister K. Helveg Petersen, har fornylig afleveret en redegørelse, som beskriver et kriseproblem, der betragtes som fundamentalt i den industrialiserede verden: den teknologiske udvikling som vælter de velkendte værdi- og adfærdsnormer og efterlader rodløshed og fremmedgjorthed. Samtidig foreslås en løsning: et meget omfattende samarbejde mellem skolen og det omgivende samfund. Det er ingen overdrivelse at kalde det en pædagogisk-samfundsmæssig kulturrevolution, eftersom vi næppe vil kunne kende hverken skolen eller samfundslivet igen, hvis/når forslaget er gennemført.
Helveg Petersen ser problemerne klart og skarpt, og han har format til at bære visioner frem - men han ryster sandelig ikke på hånden under skitseringen af de konkrete vanskeligheder i forbindelse med dette vidtrækkende problemløsningsforslag.
Folkeskolen nummer 25
juni 1975