»Når jeg er ude på skolerne, ser jeg lærerens lektionsplanlægning før undervisningen.

Uden motorcykel ingen supervision

Ibis uddanner ALP-trænere til at undervise og supervisere lærerne.

Offentliggjort Sidst opdateret
Kursisterne arbejder selv med emner i workshopper, diskuterer og samarbejder.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jobbet som ALP-træner er både interessant og en udfordring, mener Budu Klah.

»Interessant, fordi jeg møder så mange mennesker, men en udfordring, fordi det er så mange timers arbejde om dagen«.

Budu Klah bor i Harper i det sydøstlige Liberia og kører tre timer hver vej, når han skal ud at supervisere lærerne i sit arbejdsdistrikt. Derfor er motorcyklen hans vigtigste arbejdsredskab. Den klarer at kravle gennem mudder på vejene i regntiden.

Skolen er også en stor udfordring for mange af de ældre elever, mener Budu Klah.

»Det er godt, at ALP-skolerne får fat i så mange af de elever, der er blevet for gamle til at gå i almindelig skole, men det er også hårdt for eleverne. Nogle er alene og skal selv klare alting. Der er nogle unge mænd, der bliver registreret i skolen, men så dropper de ud, fordi de skal hjælpe deres forældre på marken, eller de finder et job og er nødt til at tjene penge til egen overlevelse. Men andre klarer det og tager store skridt fremad«.

Han fortæller, at en del af de ældre elever har deltaget i borgerkrigen, der varede 14 år. De har oplevet meget og har derfor deres egen måde at se på alting.

»Vi prøver at tænke på det i undervisningen. Flere er også blevet mødre, og nogle har deres babyer med i skole«.

Lærerne opfordrer de unge mødre til at komme i skole og til at tage deres børn med.

Lærerne får supervision

ALP-trænerne har deltaget i et længere kursusforløb på Ibis-kontoret i Harper. Her har de lært det samme som ALP-lærerne og så mere til. De har blandt andet lært at supervisere lærerne.

»Når jeg er ude på skolerne, ser jeg lærerens lektionsplanlægning før undervisningen. Så overværer jeg selve undervisningen, og bagefter giver jeg feedback til læreren«, siger Budu Klah.

Det foregår ved, at læreren først selv evaluerer lektionen og fortæller, hvad der gik godt og mindre godt. Bagefter kommer træneren med sin feedback.

»Vi har dårlige læsere blandt lærerne, så de lærte selv meget af det læsekursus, de fik«, siger Budu Klah.

En af de andre ALP-trænere Roland Collins fortæller, at de på ALP-skolerne kører efter filosofien i et gammelt kinesisk ordsprog: »Jeg hører og jeg glemmer, jeg ser og jeg husker, jeg gør og jeg forstår«.

»Det er vigtigt, at det er eleverne, der er aktive. Sådan er det også, når vi holder lærerkurser. Kursisterne arbejder selv med emner i workshopper, diskuterer og samarbejder. Hvis vi giver dem en metode, kopierer de bare den i deres videre undervisning, så det gør vi ikke. De skal selv nå frem til de metoder, de vil bruge«, siger Roland Collins.

Da lærerne var på kursus, blev de i grupper bedt om at diskutere, hvad der er god moral og etik i skolen. Her kom gruppediskussionerne blandt andet til at handle om de problemer, der er på nogle skoler, hvor lærerne beder eleverne om tjenester for at bestå en eksamen. Det kan handle om alt fra at arbejde i lærerens mark til seksuelle ydelser.

Efter diskussionerne blev emnerne, som lærerne selv havde valgt, skrevet ned som regler for god opførsel i skolen. Disse regler har ALP-lærerne bagefter skrevet under på, at de vil arbejde for at fremme.

Undervisningsmidler til skolerne

Kurset til ALP-trænerne og til lærerne står Ibis for.

I Harper arbejder Else Hansen med kurserne. Hun er uddannelsesrådgiver i Ibis og læreruddannet. Hun har arbejdet med projektet i to et halvt år.

»Vi er i gang med at skrive dokumentation for det tidligere ALP-projekt, ligesom vi registrerer både lærere og elever her. Så vi kan følge deres udvikling«, fortæller Else Hansen.

Eleverne bliver jævnligt testet, og det er de resultater, der gemmes.

Sammen med de andre ansatte på Ibis-kontoret og ALP-trænerne udvikler hun undervisningsmaterialer til skolerne. De har intet i forvejen. Ibis sender også hæfter, kuglepenne og linealer ud til eleverne.

»Vi har materialer til lærerne til naturfagsundervisningen. Det er for eksempel rissække, hvor vi har tegnet et menneskeskelet, fordøjelsessystemet, eller hvordan et kraftværk fungerer. Når vi har haft lærerne på science-kursus, får de materialerne. Men de får dem først, når de har prøvet at bruge dem på kurset. Vi opfordrer dem til at dele undervisningsmaterialerne med den almindelige skole, sådan at der ikke opstår konkurrence«, siger Else Hansen.

I tasken med undervisningsmaterialer er der også bolde, spillekort, terninger, lommelygte med batterier og et sæt med ledninger, batteri og en lille elpære.

I alt skal projektet nå omkring 1.900 elever i år. ALP-projektet slutter i 2013.

hl@dlf.org