Et debatoplæg og ikke mere
Analysen fra OECD er først og fremmest et udtryk for, hvad der er god tone i internationale skolekredse, mener evalueringsforsker
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En række af anbefalingerne i OECDs analyse af det danske skolesystem handler om indførelse af mere evaluering, men en af de førende danske eksperter på området opfordrer til ikke at tage dem for mere, end de er.
»Mange tror, at der ligger en meget grundig undersøgelse bag ved OECDs anbefalinger, og at der er forskning, der begrunder de forskellige forslag, men det er ikke tilfældet. Der har været et panel i Danmark i ti dage. Hvis man dividerer det med 35 anbefalinger, har de haft omkring to timer til at tænke over hver af dem. Det sætter tingene i perspektiv«, siger evalueringsforsker Peter Dahler-Larsen, Syddansk Universitet i Odense.
Han anfægter ikke, at mange af anbefalingerne er meget fornuftige.
»Men de skal behandles som et debatoplæg og ikke mere«, siger Peter Dahler-Larsen. »Sådan som jeg ser det, er anbefalingerne mere en funktion af, hvad der i internationale skolekredse i øjeblikket er god tone at foreslå, og det kan være både godt og skidt, hvis det bliver ført ud i livet. Mange af anbefalingerne har formentlig ligget i kufferten, allerede før forskerne kom til Danmark«.
Formuleringerne i OECD-anbefalingerne er så brede, at de kan rumme lidt af hvert, og det er svært at være uenig i, at evalueringskulturen i folkeskolen skal styrkes, mener evalueringsforskeren.
»Men der ligger en faldgrube, hvis man kommer til at bruge mere tid på at teste end på at undervise, der ligger også en, hvis der bliver nogle meget eksakte testsystemer, som bliver fast rutine. Så vil en stor del af undervisningen formentlig komme til at rette sig ind på at score godt på testen. Det er en velkendt fare, at man kommer til at udvikle teaching-to-the-test«, siger Peter Dahler-Larsen.
OECD-anbefalingerne er meget åbne og derfor svære at kommentere, men at sammenlignelige resultater ikke skal offentliggøres, så de kan bruges til at rangordne skoler, det er positivt.
»På den måde lægger man en dæmper på nogle af de mest kedelige effekter, som flere test kan have«.
Evalueringerne bør knytte sig til de Klare Mål og andre målsætninger, der allerede er opstillet for folkeskolens undervisning, og de bør foregå i et samspil mellem centralt og decentralt udviklede metoder, så et evalueringssystem ikke kommer til at dominere.
Peter Dahler-Larsen mener, at der i disse år er så meget nybrud i skolen, og at mange specielt yngre lærere kan se en fordel i at styrke evalueringsindsatsen. Der er derfor god grund til at tro, at OECDs anbefalinger vil blive taget godt imod rundt om på lærerværelserne.
folkeskolen@dlf.org