Anmeldelse
Medier og it
- læringspotentialer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmarks Pædagogiske Universitets forskningsprogram "Medier, IT og læring" har siden 2001 haft fokus på det potentiale, it og medier har for læring. Ti af programmets tilknyttede forskere bidrager i denne antologi med artikler, der går i dybden med forskellige temaer som for eksempel virtuelle læringsfællesskaber, videndeling, anvendelsen af digital portfolio og brugen af weblogs. Forskningsprogrammet dækker hele uddannelsesspektret, og det er bestemt ikke kun de artikler, der omhandler folkeskolen, der er relevante. Interessant er for eksempel anvendelsen af weblogs som et alternativt diskussionsmiljø i stedet for den traditionelle brug af computerkonferencer.
En af artiklerne omhandler videndeling mellem elever som en del af læreprocessens nye organisationsform. Her træder bogens styrke tydeligt frem, forskernes refleksioner indsat i en videnskabsteoretisk kontekst og formidlet som yderst relevant læsning for den almindelige lærer.
Flere af artiklerne udspringer af forskningsprojekter under ITMF-programmet (it, medier og folkeskolen). I artiklen "Sprog med it - it med sprog" belyses integrationen af it ud fra en fagdidaktisk begrundelse. Vi får her nogle konkrete eksempler på, hvordan sproglæringen kan udfordres af et digitalt miljø.
Skolens manglende inddragelse af nye medier påvises flere gange, og der peges på nødvendigheden af en ændring af de pædagogiske og didaktiske metoder, så vi i fremtiden vil være i stand til at give eleverne et aktivt mediesprog og påvirke deres mediedannelse.
Konklusionen er, at anvendelsen af medier og it i høj grad påvirker læringen. Der sker ændringer i selve læreprocessen, og brugen af it virker desuden som katalysator for pædagogiske forandringer. Forskerne bidrager i denne antologi med gode pejlemærker på de mange nye udfordringer til undervisning og læring, som skolen skal være klar til at imødekomme.