Debat
Elevernes perspektiv på variation
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Den varierede skoledag« har været et helt særligt begreb de sidste fire år med en iboende forståelse af, at den forudsætter bestemte og forskellige elementer i løbet af skoledagen. Reformen har med sin struktur betinget, at undervisningen brydes op i flere elementer for at give eleverne variation, men en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (Eva), »Elevernes oplevelse af skoledagen og undervisningen«, er værd at kigge dybere i, for den giver elevernes bud på, hvad variation er.
Ny undersøgelse: Lærerens dårlige dag smitter af på eleverne
Rapporten har til hensigt at undersøge, hvad der gør elever i 5.-9. klasse glade for at gå i skole, og at se på, hvad der motiverer eleverne i løbet af deres skoletid. Eleverne er blevet spurgt om deres oplevelse af skoledagen, og hvad god undervisning er.
Det, eleverne siger i den kvalitative undersøgelse, er på de fleste områder i tråd med den viden, vi allerede har på området, når det gælder undervisning, læringsmiljø og skolens struktur. God undervisning, god klasseledelse og gode relationer mellem elever og mellem lærere og elever er afgørende faktorer. Lærernes høje forventninger og tro på eleverne er vigtigt.
Det særligy interessante er at se på, hvad elevernes holdning er til variation. Eleverne siger nemlig, at undervisningen skal være varierende, ved at lærerne gør brug af forskellige arbejdsformer og -metoder samt undervisningsformer i timerne. Det er ikke de mange forskellige elementer i skoledagen og slet ikke de mange skift, men tværtimod timernes indhold, fagenes placering og modulernes længde, der har betydning. De mange skift i løbet af dagen opleves ofte som spild af tid og udfordrer fordybelsen.
Variation er altså ikke, at man har syv forskellige lektioner, hvor der er bevægelse i den ene og understøttende undervisning i den anden. Det er faktisk noget andet, eleverne peger på. Det er variation i selve undervisningen, i undervisningsformerne. Det er indholdet, de peger på, og ikke elementerne.
Det tyder på, at vi skal være skarpere på, hvordan vi bruger begrebet varieret undervisning, og det understreger, hvor vigtigt det er for eleverne, at undervisningen er godt forberedt. Når varieret undervisning i indhold og arbejdsformer er kvalitet og virker motiverende for eleverne, er der god grund til at skabe rammer for lærerne på skolerne, så de kan udføre god undervisning. Det må være enhver skoles kerneopgave og førsteprioritet.