Mindre slid på blyanten: På to år er undervisningen med digitale læremidler øget markant.


Lærerne har taget digitale læremidler til sig

Forlag melder om fordobling i lærernes brug på to år. 
Om lærerne også selv bestemmer, hvilke digitale læremidler de bruger, er omdiskuteret.

Offentliggjort

Fagligt netværk:
 It iundervisningen

It i undervisningen er et tværfagligt netværk for alle medinteresse i digital undervisning. Du kan debattere, sparre ogvidendele med kollegaer fra hele landet og holde dig opdateret medartikler, blogs, anmeldelser og debat om it i undervisningen.

Tilmeld dig netværket og få en mail, når der er nyt påfolkeskolen.dk/it

Markedsandelen for digitale læremidler er mere end tidoblet på seks år og udgør nu godt en tredjedel af det samlede marked for læremidler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De bliver købt - men bliver de også brugt?

Sådan har mange spurgt, efter at kommunerne siden 2012 har indkøbt digitale læremidler med støtte fra en statspulje på i alt 500 millioner kroner. Puljen skal til 2017 fremme brugen af it i folkeskolen. Og svaret på spørgsmålet er i højere og højere grad et ja.

Lærerne har taget digitale læremidler til sig

Tal fra Clio Online viser, at den enkelte lærers brug af forlagets læremidler er mere end fordoblet siden august 2013. I løbet af de seneste to år er antallet af abonnementer på forlagets portaler fordoblet, mens brugen af dem er firedoblet.

»Vi har altid oplevet en stigende interesse for vores og andres digitale læremidler, men anvendelsen af de enkelte læringsportaler har aldrig nogensinde været så stor som i dag«, siger Janus Benn Sørensen, direktør for Clio Online.

Gyldendal melder ligeledes om en forøgelse af den enkelte brugers anvendelse af forlagets digitale læremidler, mens brugen af Alineas digitale læremidler ifølge forlaget er steget med 90 procent siden årsskiftet.

Delte meninger om lærernes indflydelse

Formand for Forlæggerforeningens Sektion for Undervisningsforlag Cliff Hansen bekræfter tendensen. Han mener, at en del af forklaringen skal findes i, at de enkelte skoler og lærere har fået mere indflydelse på kommunernes indkøb.

»Det er med digitale læremidler som med alle andre - dem, der er gode til at vælge, er dem, der skal bruge dem«, siger han.

At lærerne i højere grad er med til at vælge læremidler, kan formand for Danmarks it-vejlederforening John Klesner ikke helt tilslutte sig.

»Det er meget forskelligt fra kommune til kommune, men der findes flere også helt dugfriske eksempler på, at forvaltningen har købt ind fra centralt hold. Det tyder ikke på, at lærerne har den store indflydelse«, siger han.

Stadig ingen mikrokøb

John Klesner peger på, at det stadig ikke er muligt for skoler at købe specifikke dele af forlagenes læremidler - den såkaldte mikrokøbsordning.

»Noget tyder på, at valgfriheden ikke helt er kommet ud til lærerne, i det omfang det kunne være ønskeligt«, siger han.

Men alligevel stiger brugen markant?

»Danske lærere vil gerne digitaliseringen og har taget den til sig i vidt omfang. De bruger gerne de digitale læremidler til at skabe variation i undervisningen, og de pædagogiske læringscentre på skolerne har gjort et stort stykke arbejde med at synliggøre for lærerne, hvilke digitale læremidler der er til rådighed på skolen«, siger John Klesner.

Ifølge Forlæggerforeningens skole- og lærebogsstatistik udgør digitale læremidler i dag omkring 36 procent af det samlede marked for læremidler i grundskolen. I 2009 var samme andel blot 3,3 procent.