Eleverne tager skraldet

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velfærdssamfundet er under pres. Vi har åbenbart levet i sus og dus, og de offentlige udgifter er eskaleret, så nu skal der spares. Det kan komme til at betyde noget for vores holdning til, hvad det offentlige kan yde, og hvad den enkelte borger kan bidrage med.

Vi har vænnet os til et samfund, hvor vi heldigvis får rigtig meget, men er måske blevet vænnet af med selv at skulle række samfundet en hånd.

Frivilligorganisationerne oplever en stor vilje til at yde en indsats på rigtig mange områder, viser en undersøgelse. Også i skolerne bør vi give plads til et engagement i lokalsamfundet og dermed medvirke til, at eleverne opdrages til at tage ansvar.

På vores skole havde en mor det dårligt med, at det flød med skrald og pizzabakker, øldåser og andet i gaderne. Hun spurgte, om det ikke var en opgave for eleverne at rydde lidt op i gaderne omkring skolen?

Vi havde en debat om det på lærerværelset, med elevrådet og i skolebestyrelsen, og så var vi klar. En ny tradition var født: Store Skraldedag! Vi har nu i to år en dag i juni måned samlet skrald i gaderne, og det har været en rigtig god oplevelse for os alle og især for eleverne. Vi begynder dagen med en skraldesang, og derefter uddeles handsker, og alle går i gang i højt humør. De små ordner fortovene lige rundt om skolen, og de ældste går i gang i de fjerneste gader. En stor skraldevogn holder i skolegården klar til alle de sorte sække.

I år samlede vi 600 kilo skrald på to timer. Især de mindre er meget forargede over alt det, som bliver smidt på gaderne. Det betyder forhåbentlig, at de selv bliver bedre til at smide deres eget affald i de opsatte skraldespande. Vi havde adskillige ældre damer, der kom hen til skolen for at rose børnenes indsats. Dejligt!

Forslaget er enkelt og nemt at udføre, men det rummer noget vigtigt, nemlig en opfordring til at få elevernes øjne åbnet for, at en frivillig indsats for fællesskabet giver glæde både for én selv og for andre. Eksemplet er hermed givet videre!

Vi skal uddanne vores elever til et aktivt medborgerskab.

At være en aktiv del af sit lokalområde er identitetsskabende. Det betyder et større tilhørsforhold og dermed forhåbentlig, at man færdes mere ansvarligt og møder andre folk i området på en åben og positiv måde.

»At være en aktiv del af sit lokalområde er identitetsskabende. Det betyder et større tilhørsforhold og dermed forhåbentlig, at man færdes mere ansvarligt og møder andre folk i området på en åben og positiv måde«.