Debat

Ingen basis for rejseholdets anbefalinger

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tidligere på året afleverede Jørgen Søndergaard resultatet af det såkaldte »360-graders-eftersyn af folkeskolen«.

Desværre bærer flere af forslagene præg af at være politisk bestillingsarbejde. På trods af arbejdsgruppens egne udsagn om at ville arbejde forskningsbaseret så kommer gruppen med forslag om at offentliggøre skolernes testresultater. Der er ingen undersøgelser, der viser, at det vil gavne skolen eller elevernes indlæring - tvært­imod. Men det er Lars Løkkes »vision« at få offentliggjort testresultater, så vi kan få mere målbar konkurrence ind i klasserne.

Det er et klart ideologisk begrundet forslag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Så meget for det forskningsbaserede.

Til gengæld har »eftersynet« ikke gjort noget ved, at cirka 30 procent af eleverne i de små klasser - helt ulovligt - får mindre end minimumstimetallet i forskellige fag. Et forhold, som blandt andet Enhedslisten flere gange har kritiseret.

Nu har statsministeren så foreslået, at eleverne på de yngste klassetrin skal have længere skoledage.

Men hvor er pengene? Det er nemlig en rigtig god ide, at der er ordentlig tid til alle elever. Faktisk bør alle elever mindst have det vejledende timetal i alle fag. I en god skole skal der være god tid - både til god klasseundervisning, til projekter på tværs, fysisk udfoldelse, miljøundersøgelser og andre ud af skolen-aktiviteter. God tid til forskellige undervisningsformer er helt afgørende for, at eleverne opnår de bedste resultater.

Offentliggørelse af nogle testresultater giver ikke bedre tid - tværtimod.

Statsministeren må følge sit ønske om længere skoletid op med penge til de betrængte kommuner og forslag om at gøre det vejledende timetal obligatorisk.

Ellers er det bare sniksnak.