Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Karsten Bräuner har gennem flere år kæmpet mod elevplanerne, og det er han naturligvis i sin gode ret til. Det ændrer dog ikke ved, at flere undersøgelser har vist, at såvel lærere som forældre er glade for elevplanerne. Det er vist almen viden, at mange lærere tilbage i 2006, da elevplanerne blev indført, var imod det nye tiltag, men efter at have fået erfaringer med planerne er manges skepsis altså vendt til en positiv indstilling.
En undersøgelse gennemført af Rambøll Management sidste år viste i øvrigt, at lærere i gennemsnit bruger 41 minutter om ugen på elevplaner.
Karsten Bräuner skriver: »Det må være legitimt at spørge, om I (politikerne) mener, det er realistiske krav, I stiller«.
Naturligvis er det legitimt at spørge, og svaret er, at det er realistiske krav, der bliver stillet til lærerne, og langt de fleste lærere kan altså honorere kravene. Det viser erfaringerne fra virkelighedens verden med al ønskelig tydelighed. Det er åbenlyst, at Karsten Bräuner af en eller anden grund bruger længere tid til at udfylde elevplanerne end sine kollegaer, og jeg vil ikke kaste mig ud i spekulationer om, hvorfor dette er tilfældet. Jeg vil dog opfordre Karsten Bräuner til at tage kontakt til sine kollegaer for at høre, hvad han kan gøre anderledes i forhold til sin nuværende praksis, så opgaven bliver mindre tidskrævende.
Jeg erkender, at ovenstående kan opfattes som et personligt angreb, men jeg ser ikke anden måde at svare Karsten Bräuners polemiske indlæg på. For som sagt er fakta, at lærerne i gennemsnit bruger 41 minutter om ugen på elevplaner, og at langt de fleste lærere opfatter elevplaner som et godt og nyttigt værktøj i deres undervisning.