Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bedre end ventet', siger Lisbeth Feldsted Radich, Engholmskolen i Allerød. Hun havde ikke de store forventninger til, at F2000 kunne bruges til noget på skolerne.
'Vores skole havde i forvejen en udviklingsplan, og vi havde valgt indsatsområder. Det er i hovedtrækkene det, vi har bygget videre på i forbindelse med F2000', siger hun.
'Og jeg tror, at de fleste skoler ville have foretaget sig noget - uanset om det hedder F2000 eller ej'.
Lisbeth Feldsted Radich tilføjer, at i øjeblikket er der mange ting på skolen, der begynder at hænge sammen og gå op i en højere enhed. Det skyldes muligvis, at F2000 fik tingene sat ind i nogle rammer.
'Vi arbejder for eksempel med 'udfordringer for den enkelte elev', hvor vi bruger logbøger, porteføljer og laver holddannelser på de enkelte årgange. Vi prøver også at udarbejde et mere fleksibelt skema. Men det er ikke til at vide, om det ville være sket uden F2000', siger hun.
Hun tilføjer, at hun har haft glæde af at bruge de spændende materialer, der er blevet produceret.
Lærere skal lære at lære
På Lille Næstved Skole - en stor skole med 750 elever - har F2000 haft stor betydning, siger lærer Pia M. Kristiansen.
Kommunen har lavet en prioritering over de otte fokusområder, og de enkelte skoler er gået aktivt ind i arbejdet. Alle otte områder bliver dækket ind.
På Lille Næstved Skole har der været et fælles kursus i fokuspunkt 2, 'Udfordringer for den enkelte elev', for alle 65 lærere. Det har givet dem værktøjer til at sætte mål for den enkelte elev.
'Jeg tror, vi har fundet 100 måder at sætte mål på. Vi arbejder også med at sparke ansvaret over på den anden side af katederet og lave en skriftlig aftale mellem elev, lærer og forældre om, hvordan målet kan nås. Forældre har jo meget store ressourcer, som skal inddrages', siger hun og tilføjer, at det er fedt, når de store drenge i 7. klasse viser stolthed over, at de kan sætte streg ved et af de mål, de har nået.
Pia Kristiansen betegner Lille Næstved Skole som en skole, der er kendetegnet af en traditionel faglighed. Og det har lærerne følt sig tiltrukket af.
'Derfor er det svært for dem at acceptere, at nye læringsprocesser virker', siger hun.
'Men vi skal jo af sted, og vi kan ikke vente på, at de sidste er parate. Derfor er det godt at bruge F2000 til at sparke det i gang', siger hun.
Lille Næstved Skole har altid lavet udviklingsarbejde, men Pia Kristiansen vurderer, at F2000 betyder, at flere skoler går i krig med lokal skoleudvikling.
'En del af indholdet er dog meget langt væk fra undervisningen, og man kan ikke lave kvalitetsudvikling, hvis ikke den er positiv for den enkelte elevs undervisning. Udvikling skal ikke handle om struktur, men om pædagogik og didaktik. Udvikling skal give lærerne arbejdsglæden tilbage. Lærerne skal lære at lære, og det skal de have tid til', siger hun.ipe