En leder er en leder

Ny lov kan bane vejen for skoleledere uden lærerbaggrund

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På længere sigt kan en ny lov for bibliotekerne få betydning for, hvilken uddannelsesmæssig baggrund skolelederne i folkeskolen skal have. I dag skal et folkebibliotek ledes af en uddannet bibliotekar, men står det til kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen, vil det fremover være nok, at lederen har 'en relevant faglig uddannelse', som det hedder i forslaget.

Argumentet er, at andre faggrupper skal kunne besætte lederstillingerne, da 'navnlig de større kommuner har behov for at foretage en samlet vurdering af en ansøgers faglige og ledelsesmæssige kvalifikationer', står der i bemærkningerne til lovforslaget fra den radikale minister.

Jens Færk, formand for Lederforeningen i DLF, frygter, at det på længere sigt kan få konsekvenser for folkeskolen.

'Jeg ser en fare for, at politikerne så også vil fjerne kravet om, at skolelederen skal være uddannet lærer. Men jeg håber, de stopper i tide. En leder uden baggrund som lærer vil ikke kunne diskutere pædagogik ud fra didaktiske overvejelser', siger Jens Færk.

Skoleledernes formand har god grund til at være bekymret, mener Niels Ejersbo, lektor i offentlig forvaltning på Syddansk Universitet i Odense.

'Man kan sagtens forestille sig, at skolelederen ikke længere behøver være uddannet lærer. Fagprofessionernes ret til at lede bestemte institutioner er under nedbrydning. Det ser vi blandt andet på sygehusområdet, hvor flere og flere bureaukrater overtager lederstillingerne fra lægerne. Det er heller ikke længere et lovkrav, at skoledirektøren skal være uddannet lærer', siger Niels Ejersbo.

Det er svært at sige, hvor hurtigt det bliver folkeskolens tur, mener Niels Ejersbo. Det bliver dog næppe i den nærmeste fremtid.

'Selv om skolerne får tildelt flere og flere administrative opgaver i kraft af kommunernes decentralisering, er profession og ledelse stadig knyttet stærkt sammen på skoleområdet, så politikerne vil trods alt være varsomme med at gribe ind. Derfor bliver folkeskolen formentlig en af de sidste institutioner, der falder for kravet om, at ledelse er ledelse, uanset hvor den udøves', siger Niels Ejersbo.stan