Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'En skole for fremtiden - sæt eleven i centrum' er titlen på et nyt debatoplæg fra foreningen Skole og Samfund. Heri stiller foreningen nogle efter eget udsagn 'frække' spørgsmål, 'som skolens øvrige parter ikke vil og ikke tør stille'. Det er for eksempel spørgsmål som: Hvorfor er der kun 200 skoledage i et år? Hvorfor er skoledagen stadig de fleste steder opdelt i lektioner og faste ringetider? Hvorfor opleves skolen af mange som lukket og defensiv? Ifølge foreningen er skolens struktur i for høj grad præget af fortiden. 'Det er en skole fra fortiden snarere end en skole for fremtiden. Det må der laves om på!' hedder det i debatoplægget. 'Børnene skal uddannes ikke til bønder og industriarbejdere, men til at klare sig i fremtidens videns- og informationssamfund. Skoleferierne passer til landbrugets arbejdscyklus. I fortidens landbrugssamfund var børnene en vigtig ekstra arbejdskraft. Derfra stammer den lange sommerferie i væksttiden og 'kartoffelferien' på det tidspunkt, hvor roerne og kartoflerne skulle tages op. Derfor er der kun undervisning i 200 dage - eller 55 procent af året!' står der i oplægget. Den lange sommerferie og de på forhånd fastsatte ferier skaber problemer for forældrene, og Skole og Samfund foreslår i stedet, at skolen skal holde åbent hele året rundt på samme måde som daginstitutioner. Ud over skolens manglende fleksibilitet behandler foreningen også emnerne skole-hjemsamarbejde og forældreindflydelse.