Anmeldelse

Teori om det praktiske

"Techne"-serien indeholder tekster, der er interessante for alle med faglig og/eller didaktisk interesse inden for det æstetisk-praktiske undervisningsområde, og den bør være kendt på de fleste lærerværelser og på alle uddannelsesinstitutioner.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Technejournal" med titlen ”Vetenskapliga perspektiv och metoder inom slöjdfältet” er det første nummer af de nye elektroniske udgivelser i "Techne"-serien. "Techne" trykkes også i papirudgave i et mindre oplag. "Technejournal" indeholder denne gang 18 artikler inden for temaerne metode, perspektiv, analyse og dokumentation inden for forskning i det æstetisk-praktiske fagområde (håndarbejde, sløjd, materiel kultur, billedkunst, arkitektur med mere).

Fakta:

Titel: Techne-serien Vol 18, No 1/2011

Sider: 260

Forlag: Ukendt forlag

Artiklerne i dette nummer er skrevet på svensk, dansk, norsk eller engelsk og fortæller alle om spændende forskning, der er foretaget inden for de nordiske lande. At skulle anmelde alle 18 artikler i dybden er umuligt på kort plads, så her følger et mindre udpluk af de 18 absolut læseværdige artikler.

I artiklen ”Fältarbete i slöjdpraktikker” af Marcus Samuelsson beskrives forskning i forskellighed og lighed mellem de sløjdpraktikker eller sløjdkulturer, der findes i folkeskolen, og i hvad vi nok vil kalde ungdomsskole. Det er specielt de kommunikative, indholdsmæssige og meningsdannende forhold, der har forfatterens interesse.

Artiklen ”Skriv och berätta - lärarstuderandes minnesberättelser om slöjd” af Mia Porko-Hudd fortæller om den betydning, de lærerstuderendes egne oplevelser har for deres valg af fag – specielt linjefag – og for den måde de planlægger deres egen undervisning på. Tidligere oplevelser og forforståelse har stor betydning for vore valg og handlinger. Dette er en artikel, som alle læreruddannere og alle kommende lærere kan have glæde af at læse og diskutere.

I ”Håndværk og design; nyt fag, ny didaktiket aktionsforskningsprojekt” af Stig Pedersen og Hanne Schneider beskrives et projekt, der er under udvikling og gennemførelse i skolen i Danmark med henblik på at skaffe erfaringer, faglig viden og didaktisk udvikling vedrørende faget håndværk og design. Projektet arbejder ud fra en aktionsforskningsmæssig tilgang med henblik på at afdække indhold og læreformer i fagområdet. Her indgår undervisningsoplæg, materialer og genstande, evalueringsformer og resultater samt fokusgruppeinterview.

I artiklen ”Mp3-inspelning som metod för att studera slöjdundervisning” af Peter Hasselskog beskrives, hvor væsentligt det er at dokumentere forholdene, som de foregår i et værksted. Der er ikke mange traditioner for dokumentation af processer af forskellig art fra området; men i denne artikel beskrives dokumentation med mp3-indspilning, og denne metode relateres også til videodokumentation.

Dette korte udpluk om nogle af artiklerne kan ikke dække fyldestgørende for de mange interessante aspekter, der findes i artikelsamlingen; men forhåbentlig har det været en appetitvækker.