Viceinspektør: Vi skal fastholde det brede faglighedsbegreb

Begræns det frie skolevalg, siger viceinspektør.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ja, det er rigtig nok, at der er kommet mere fokus på fagligheden, siger viceinspektør Kirsten Christensen, Tjørnegårdskolen i Roskilde.

Det er hun sådan set godt tilfreds med. Men hun har et afgørende forbehold: Fagligheden må ikke snævre sig ind til fagfaglighed. Faglighed skal i hendes univers også indbefatte elevernes personlige og sociale udvikling.

»Det er vores nye udfordring: At holde fast i et bredt faglighedsbegreb«, siger hun.

Lovkravet om, at resultaterne fra afgangsprøverne skal offentliggøres, sætter nemlig det brede faglighedsbegreb under pres, fastslår Kirsten Christensen.

Og det vil komme endnu mere under pres, hvis regeringen kommer igennem med sit ønske om, at også resultaterne fra de nationale test skal offentliggøres.

En syg tankegang

Nationale test og afgangsprøver viser kun »små hjørner« af skolens virksomhed, påpeger Kirsten Christensen. Men de betyder meget for forældrene. Og set i sammenhæng med det frie skolevalg er dét netop problemet, mener hun.

»Forældre bliver bekymrede, hvis en skoles karaktergennemsnit ikke er højt nok. Og det kan så betyde, at de allerede ved indskrivningen fravælger skolen«, siger hun.

»Og hvis de så også ser resultaterne af de nationale test, kan de blive endnu mere bekymrede, for det er vanskeligt for dem at gennemskue, at testene kun tester en mindre del af det, som eleverne skal lære«, tilføjer hun.

»Og de kan jo heller ikke i offentliggørelsen se, at der gemmer sig mange rigtig dygtige elever i de tal, men at der også er nogle svage elever, som trækker tallene nedad«, tilføjer hun.

»Og så kan det gå hen at blive sådan, at vi tænker: Nå, men vi må sørge for at lave testen den dag, hvor Brian og Ahmed ikke er i skole; de trækker for meget ned. Det er jo en syg tankegang«.

En løsning kunne være at begrænse det frie skolevalg, så forældre ikke bare har ret til at shoppe rundt,

mener Kirsten Christensen.

jvo@dlf.org