Uskolet
Faget teknologiforståelse overhovedet ikke til at forstå
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den tekst på emu.dk, som beskriver, hvad teknologiforståelse går ud på, er alvorligt ment. Beder man de ansvarshavende embedsfolk, som snart må kunne fejre 250-års jubilæum i Kancelliet, om at konkretisere fagets formål, får man følgende svar:
»I en kritisk, konstruktiv, refleksiv og perspektiverende udveksling mellem individ og fællesskab i afgrænsede, autentiske situationer fra et samfund, hvor digitale teknologier og artefakter med intentionalitet såvel lokalt som globalt er katalysatorer for stadige forandringer, skal eleverne opnå faglige kompetencer, færdigheder og viden, der understøtter dem i at etablere en computationelt funderet erkendelse og kortlægning af egen og fælles praksis, således at der tilvejebringes en mestring i at identificere, observere, afkode og vurdere en udvikling, som fordrer en kvalificeret beherskelse af et myndigt, analytisk blik på tilrettelæggelsen af digitale designprocessers sprog og principper med henblik på iterativt og i samarbejde at kunne designe, strukturere, modellere, modificere og evaluere digitale løsninger af problemer, hvis konsekvenser er så komplekse, at de kraftstejleme ikke er til at forklare, så prøv du«.
Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.