Den daglige omsorg

Katederundervisning virker ikke påØlby Skole, der har mange socialt dårligt stillede børn

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fungerende skoleinspektør Jørgen Erik Christensen kom til Ølby Skole for to år siden fra en typisk 'villavejs-skole' med ambitiøse og målbevidste forældre, der gik mest op i børnenes faglige standpunkt.

- Halvdelen af vores børn her på skolen kommer fra lavere sociale lag, og det giver et helt andet pædagogisk udgangspunkt, siger Jørgen Erik Christensen.

- Den traditionelle katederundervisning virker ikke her. Lærerne har da også i mange år arbejdet tværfagligt i team. Hvert team har en pose penge til selvdefinerede formål, som kan være undervisningsmidler eller ekskursioner med videre, tilføjer Jørgen Erik Christensen.

- Undervisningen skal være nærværende, konkret og handlingsorienteret for at holde børnene fast.

Skolens formålsbeskrivelse sætter kvaliteter som 'kærlighed, omsorg, kreativitet, tryghed, ansvarlighed og social forståelse' højt på listen.

- Jeg tager vores formål om omsorg og kærlighed meget alvorligt og forventer af mine medarbejdere, at de her og nu hjælper en elev, hvis kæde eksempelvis er sprunget af cyklen. Jeg gør det også selv, hvis jeg er i nærheden, siger Jørgen Erik Christensen.

- Pedellen eller lærerne lapper også cykler for nogle af børnene. Vi ved, at det ikke bliver gjort derhjemme.

Det er også i den sammenhæng, skolens mange projekter omkring sundhed, idræt, morgenmad, tyrkisk førskole, lektiebibliotek og så videre skal ses.

- Min egen sjette klasse kom med i morgenmadsorningen i september, og nu kommer eleverne helt klart ikke så meget for sent mere som sidste år, siger Jørgen Erik Christensen.

- Det er blevet in at gå til morgenmad. Børnene oplever, at man kan lave noget andet end se tv, mens man spiser. At man faktisk kan tale sammen.