Udvikling kræver og giver
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det kræver systematisk samarbejde at leve op til den nye folkeskolelov, siger Jørgen Stampe, der som formand for pædagogisk udvalg i DLF har haft den formelle styring af SKUP-projektet, sammen med Lærerhøjskolens rektor, Tom Plough Olsen.
På spørgsmålet om, hvad der har været det væsentligste for DLF i forhold til at gå ind i SKUP-projektet, siger han:
- At vi har fået bekræftet, hvad vi troede, nemlig at skoleudvikling kræver arbejde af lærerne, men at det giver endnu mere. Samtlige lærere i projektet giver udtryk for, at vel har det været besværligt, men det har været udviklende - og sjovt. Det siger alle, også dem, der har haft de største problemer. Dernæst, at det er utroligt vigtigt at have nogle med udefra, der kan optræde som 'kritiske venner', som her Danmarks Lærerhøjskole, som kan gå ind i processen, stille de kritiske spørgsmål, holde dampen oppe og sikre, at man nærmer sig sine mål.
Hvad kan DLF bruge SKUP-projektet til som organisation?
- Til at få viderebragt disse erfaringer mere systematisk. Desuden skulle det gerne give afsæt til tidens hotte emne: mere systematisk evaluering i fællesskab - både med os selv, men også i den dialog, vi skal have med både forældre og politikere fremover. Det er vigtigt at få afdramatiseret begrebet dokumentation, så det indgår som fornuftigt arbejdsredskab i den videre proces, siger Jørgen Stampe.wib