Tilfredse forældre
Massivt flertal ønsker ikke, at børnene skal begynde tidligere i skolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fire ud af fem forældre er overvejende tilfredse med folkeskolens undervisning. Men alligevel har skolen svært ved at leve op til forældrenes forventninger. Det viser en undersøgelse fra Gallup Instituttet, som Berlingske Tidende offentliggjorde i søndags.
Ved at telefoninterviewe 635 repræsentativt udvalgte voksne har Gallup fundet frem til, at 81 procent af forældre med børn i folkeskolen er 'meget' eller 'nogenlunde' tilfreds med den undervisning, deres børn har modtaget i det forløbne år. (Se figur 1).
I sammenligning med forældrenes egen skolegang får nutidens børn en bedre undervisning, mener 61 procent. 16 procent mener, at kvaliteten er uændret, og 23 procent mener, at den er blevet dårligere.
Hele 66 procent af forældrene synes, at der bruges alt for få penge på folkeskolen. 30 procent mener, at forbruget er passende, og én procent synes, at stat og kommuner bør bruge færre ressourcer på folkeskolen.
At der er for mange børn i klasserne, mener 61 procent af forældrene, og 36 procent mener, at klassestørrelsen er passende. Én procent mener, at der er for få elever i klasserne.
Gallups undersøgelse viser, at 58 procent af de interviewede forældre synes, at folkeskolen gør 'tilpas meget' for at tilpasse undervisningen til den enkelte elev, og 36 mener, at der gøres for lidt.
Men undersøgelsen viser også, at 61 procent af forældrene er 'principielt for niveaudeling i folkeskolen', 31 procent er imod.
Når det drejer sig om børnenes alder ved skolegangens begyndelse, er forældrene ikke i tvivl. Hele 86 procent mener, at den bør være som nu, mens kun syv procent mener, at børnene bør begynde tidligere. Seks procent mener, at børnene skal være ældre, når de begynder i skolen.
Når det gælder prioriteringen af fag og fagområder, er billedet derimod noget broget: Mere en halvdelen af forældregruppen er tilsyneladende tilfreds med vægtningen af fagene. Men 51 procent synes også, at der lægges for lidt vægt på brugen af edb i undervisningen. Og 46 procent synes, at danskundervisningen prioriteres for lavt. (Se figur 2).-th