Solidaritet og påvirkning

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver 14. dag året rundt begynder et kursus eller uddannelsesprogram for lærere i Kenya, Ghana, Gambia eller Sierra Leone, som Danmarks Lærerforening har et medansvar for.

Deltagerne er medlemmer af de afrikanske landes lærerforeninger. Kurserne finansieres af Danida gennem Fagbevægelsens Ulandssekretariat, og langt de fleste instruktører er afrikanske lærerkolleger, som har gennemgået en uddannelse, som DLF's mand i Afrika, Claus Staehelin, har ansvaret for. Ideen er, at Danmarks Lærerforening møder med organisations- og undervisningskompetencen, og at de afrikanske lærerforeninger skal styrkes fra hovedbestyrelse og til tillidsrepræsentant. Kurserne gennemføres i et tæt samarbejde mellem Danmarks Lærerforening og de afrikanske organisationer, men DLF blander sig ikke i afrikanske forhold, det har foreningen principielt ikke forstand på. De mange kurser har indtil nu udelukkende været rettet mod arbejdet i fagforeningerne, men fremover vil en række kurser også komme til at handle om en række skolefag.

Claus Staehelin var i sidste uge hjemme for at aflægge rapport til hovedstyrelsen. Man tog positivt imod meldingerne, men flere medlemmer efterlyste en mere grundig information til foreningens medlemmer om arbejdet.

- Jeg kan ikke forstå, at vores medlemsblad ikke gør mere ved området, for det er et fornemt stykke arbejde, der udføres, sagde Mikkel Michelsen.

Jørgen Stampe var enig. Han sammenlignede med de nordiske søsterorganisationers blade, som bringer meget mere internationalt stof, end Folkeskolen gør.

- Måske kan vi også bruge Internettet, sagde han.

Martin Rømer gav en statusrapport over sit påvirkningsarbejde i Bruxelles, hvor han repræsenterer foreningen i forhold til både EU og de internationale lærerorganisationer. (Se Folkeskolens artikler om Martin Rømers arbejde side 24-30.)