Debat
Forblændelse: iPad og folkeskole
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Apple har forblændet danskerne med sin iPad. Men danskerne overser minimum tre åbenlyse problemer forbundet med iPads og folkeskolen.
Den første årsag handler om, at der er en vis usikkerhed forbundet med den elektromagnetiske strålings (EMF) indvirkning på organismen. Der finder veldokumenterede undersøgelser, der viser, at mobiltelefoner har medført kræft i hjerne og blod.
iPads har en relativt høj EMF-værdi.
EMF er også mistænkt for den »eksplosive« stigning i stress, udbrændthed, depression, ADHD, Alzheimer, koncentrationsproblemer, hovedpine og meget andet.
Den anden årsag handler om, at iPad'en slet ikke er så perfekt til læring, som Apple fremfører.
iPad'en har ikke et tastatur. Derfor er den ikke god at skrive på. Og da skolen primært handler om at skrive, er det ikke smart. De fleste apps er blot træningsprogrammer. De kan måske være gode til at lære noget udenad op til en test, så eleverne kan score højt lige efter. Men eleverne lærer ikke at bruge det nye og tænke det ind i sammenhæng. De bliver ikke kreative og selvstændigt tænkende af »programmeret undervisning« som taget fra 50'erne - nu blot i en smart indpakning.
Når elever isoleres som individ, som det er tilfældet med denne undervisningstænkning, bidrager det til en forfladigelse og udtynding af relationerne dels mellem børn indbyrdes, dels mellem børn og voksne. Dermed nedsættes også evnen til at skabe betydningsfulde relationer.
Den tredje og sidste årsag handler om økonomi. En iPad produceres i Kina af et multinationalt selskab, som ikke betaler skat i Danmark. Det gavner ikke dansk økonomi hverken på den korte eller lange bane.
Halvgennemtænkte populistiske tiltag er uansvarlige. Brug derfor pengene på inklusionsprojektet.