Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er næsten umuligt for børn at klage i Danmark. Det mener Børnerådets formand Charlotte Guldberg, der vil have, at danske børn skal have en ombudsmand. Det mødes hun med velfærdsministeren om den 22. juni.
Hvorfor skal danske børn have en ombudsmand?
»Der er et stort behov for en klageinstans for børn, som de selv kan henvende sig til. Voksne har Folketingets ombudsmand og Den Sociale Ankestyrelse, men der henvender børn sig ikke. Det moderne barn er meget bevidst om, hvilke livsvilkår man har. Børn kan ikke overskue, hvilke klagemuligheder de har, fordi det heldigvis normalt er sådan, at børn i Danmark har det rigtig godt. Hvis der er noget, der er i direkte modstrid med barnets tarv, er det almindeligvis forældrene, der varetager barnets retssikkerhed. Ikke desto mindre er der børn, der har behov for selv at give udtryk for vilkår, de er utilfredse med«.
Hvad er problemet med den nuværende situation?
»Der kommer ganske få henvendelser, de steder børn kan klage, selvom børn har mange problemer, de gerne vil klage over. Vi vil gerne have styrket barnets retsstilling. Vi vil gerne have sikret, at børn har tilgængelighed til en klageinstans, og vi vil gerne have mulighed for at få indblik i sagsakter, der vedrører børn. Det kan vi ikke nu«.
Hvad er børneombudets vigtigste opgave?
»Den vigtigste funktion er at varetage barnets rettigheder. Derudover vil vi gerne have den styrke, at vi kan gøre opmærksom på nogle helt konkrete urimelige forhold omkring børns levevilkår«.
jwh@dlf.org