Det er da ligegodt utroligt!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»National Strategi for velfærdsuddannelserne« er navnet på en publikation, som netop er blevet udsendt i et samarbejde mellem KL, FTF, Danske Regioner og professionshøjskolerne.

Baggrunden er den store mangel på især lærere og sygeplejersker.

Nu skal uddannelserne gøres mere attraktive og frafaldet bringes ned.

Det har strategien i alt 50 forslag til, og mange af dem er rigtig gode og nytænkende. Men ikke ét har et internationalt perspektiv. Det er da ligegodt utroligt!

Når vi nu ved fra tidligere undersøgelser, hvor stor en andel af eleverne i gymnasium og hf der gerne vil studere eller arbejde en periode i udlandet, så skulle man jo synes, at sådan et forslagskatalog skulle understrege mulighederne. Men der står kun i alt tre en halv linje om »det internationale aspekt«. Der skal være faste samarbejdspartnere, hedder det, så der for eksempel er mulighed for studieophold.

Nu er både den nye læreruddannelse og den ny sygeplejerskeuddannelse af uransagelige årsager opbygget sådan, at det er blevet endnu vanskeligere for studerende at tage et tremåneders studieophold i udlandet, så det er faktisk et dårligt eksempel. Men der er jo andre muligheder:

Studerende kan tage praktik i udlandet, eller de kan deltage i korte kurser under Erasmus IP- og Nordplus-programmerne. Professionshøjskolerne kan udvikle nye fælles moduler sammen med deres udenlandske partnere. De kan gøre mere for at tiltrække udenlandske studerende og gæstelærere, så der kan skabes et internationalt læringsmiljø, som alle kan have udbytte af.

Og så er der de internationale karrieremuligheder: Der er danske sygeplejersker og lærere i spændende stillinger over hele verden. Det kunne måske være en idé at samle gode eksempler på dem, som kan bruges i kampagnen for at tiltrække flere studerende til velfærdsuddannelserne.

Men man kunne måske også gå en anden vej for at få lærere nok, nemlig at rekruttere målrettet i udenlandske medier. Der er i øjeblikket arbejdsløshed blandt nyuddannede lærere i Storbritannien, og for lærere i de østeuropæiske lande er de danske lønninger fyrstelige, så det skulle nok kunne lade sig gøre. De kan selvfølgelig ikke undervise på dansk, men det er der jo også andre, der kan.

Cirius oplyser, at siden 2004 har 125 udenlandsk uddannede lærere fået anerkendt deres uddannelse, så de kan få fast ansættelse på en dansk folkeskole (dermed være ikke sagt, at de også har fået en stilling). De frie skoler kan ansætte, hvem de vil, så her kan der være flere endnu. Desuden kan udenlandske lærere ansættes som vikarer og timelærere, mens de venter på den formelle godkendelse,

Med den lærermangel, der er allerede nu, og med den, der er i vente, skulle man mene, at der er behov for både en national kampagne og international rekruttering.