Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skal vi opgive at lære eleverne at skrive længere skriftlige opgaver? Det kunne være den trøstesløse konklusion på den kronik af Lene Wittrup, der stod i Politiken den 21. maj: »Jamen, så afskaf dansk stil i gymnasiet«. Det er selvfølgelig gymnasiet, ikke grundskolen, der er til behandling, men problemstillingen er den samme: Eleverne har let adgang til at kopiere tekster fra nettet og gøre dem til deres egne, og det kan være vanskeligt og tidskrævende for lærerne at spore afskrift og snyd. For afskrift uden kildeangivelse er snyd, hverken mere eller mindre.
I gymnasieskolen er der planer om fra næste år at udarbejde skriftlige opgaver i dansk, der ved eksamen må besvares af elever med internetadgang. At der også her gives mulighed for under slagets gang at kontakte resursepersoner per e-mail, føjes blot til for fuldstændighedens skyld. »Hvordan undgår man, at en elev e-mailer med sin far, der er professor i dansk?« spørges der.
For mig at se er en afskaffelse af afgangsprøven i skriftlig fremstilling ikke nogen heldig løsning, ligesom det er mere end uheldigt, at man i gymnasiet har gjort dansk stil til et eksamensfag, der kan ryge ud ved lodtrækning. Der er nærmest brug for den modsatte strategi. Lær eleverne at arbejde i længere stræk, at læse et begrænset antal tekster grundigt, at koncentrere sig, at formulere sig. Skolen skal være skole og ikke prøve at ligne alt det, der blinker i den verden, eleverne ellers færdes i: Arto, Facebook, Messenger, sms - og alt det isenkram, der er koblet til deres ører, for at de ikke skal blive alene med deres egne tanker. Skolen skal også turde være modkultur.
Nogen grund til bekymring for de dygtigste ti procent af eleverne er der ikke. De har altid klaret sig. Men alle de andre fortjener også et rum for udvikling og formulering af andres og egne tanker og muligheden for at opleve glæden ved at skrive.
Informationssøgning på nettet er en anden sag, og her må alle skolefag stå sammen om at lære eleverne at skelne mellem pålidelige og upålidelige kilder, mellem information og infotainment, men hvis skolen opgiver den skriftlige fremstilling og den danske stil, er det eleverne, der bliver snydt.
Professor Higgins