Marie M. Clay

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En af de mest markante læsepædagoger i den internationale verden, Dame Marie M. Clay, er død den 13. april, 81 år.

Marie Clay blev født i 1926 i Wellington, New Zealand, og færdiggjorde sin læreruddannelse som 19-årig. Uddannelsen blev fulgt op af en Bachelor of Art året efter og af en mastergrad fire år senere med afhandlingen »The Teaching of Reading to Special Class Children«. I Education Department var hun med til at forberede de forandringer, som senere skulle føre til betegnelsen »Verdens bedste skolestart«. Hendes artikel, »Learn­ing to be Learning Disabled«, er udtryk for kernen i hendes tænkning om disse børn og en klassiker i uddannelsen af specialpædagoger i den engelsktalende verden.

I 1963-66 koncentrerede hun sig om sin ph.d.-afhandling, en undersøgelse, der blev grundlaget for »An Observation Survey of Early Literacy Achievement«, som kom i 1993 og blev en vigtig grundbog for Reading Recovery-programmet.

Fra 1972 koncentrerede Mary Clays forskning sig om børns tilegnelse af læsning og skrivning. Hun blev den første ikke-amerikaner, der blev præsident for den verdensomspændende International Reading Association, og i kraft af sit arbejde fik hun en række prestigefyldte priser kulminerende med adelstitlen Dame i 2003.

Sammen med et par kolleger udviklede Marie Clay det, der skulle blive hendes mest kraftfulde bidrag til læseundervisning, nemlig Reading Recovery-programmet.

Marie Clay er en af de store i læsepædagogikken, måske den største i det seneste halve århundrede. Hendes engagement, skarphed og indsigt har inspireret mange. Hun vil blive savnet.

Erik Håkonsson