En ny dagsorden har sat sig fast

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Strategier, processer, meddelelser og anbefalinger fra EU om uddannelse løber i accelererende tempo sammen med anbefalinger, reviews, undersøgelser og færdighedstest fra OECD og rapporter og anbefalinger fra Unesco. Tilsammen skaber de det, der kan kaldes tidsånden.

Professor i komparativ pædagogik Thyge Winther-Jensen ved Danmarks Pædagogiske Universitet karakteriserer det, der sker, som en dannelse af en ny universel »tekst« om, hvad uddannelse skal være.

Noget lignende er set før i historien, påpeger Thyge Winther-Jensen. I middelalderen formulerede den katolske kirke den universelle tekst om uddannelse og opdragelse. Uddannelsestænkningen i Østblokken efter Anden Verdenskrig er et andet eksempel på en universel tekst.

»Det, vi oplever i dag, er, at internationale organisationer som OECD, EU og Unesco forsøger at træde ind med en ny tekst, som de formulerer i samarbejde med nationalstaterne«, siger han.

»Det er en udvikling, der er fremtvunget af globaliseringen, den teknologiske udvikling og den øgede konkurrence nationalstaterne imellem. For at overleve tvinges nationalstaterne ind i et øget samarbejde - også på det uddannelsespolitiske område. Udvikling af vidensamfund bliver et konkurrenceparameter«, tilføjer Thyge Winther-Jensen. EU føler sig truet af Kina og de andre vækstøkonomier i Asien.

»Vi skal sørge for, at alle i Danmark får en uddannelse. Derfor skal vi heller ikke læne os tilbage, fordi vi er blevet positivt fremhævet af EU-Kommissionen. Vi skal arbejde videre med at bekæmpe frafald og kæmpe for at få flere igennem. I dag har 97 procent af alle koreanere mellem 25 og 34 år gennemført en ungdomsuddannelse. Det tal er langt højere end i Danmark. Konkurrencen fra Asien er massiv, og hvis vi stadig vil være et af verdens bedste lande på uddannelsesområdet, er vi nødt til at fortsætte med at tænke nyt«, udtaler undervisningsminister Bertel Haarder således i en pressemeddelelse om Danmarks implementering af Lissabon-strategien.

jvo@dlf.org