Forskning

Vrede lærere giver mindre læring

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når en lærer skælder én elev ud, kan det skade læringen hos flere andre elever. Det viser ny forskning foretaget af cand.mag. i dansk og filosofi, Louise Klinge Nielsen, i forbindelse med hendes erhvervs-ph.d. om lærer-elev-relationer i folkeskolen.

Hendes forskning viser, at mange elever ikke tør bede om hjælp, når læreren først er blevet vred. Skældud fra læreren påvirker derved ikke kun den eller de elever, der er årsag til optrinnet.

Forskningen tyder dog på, at eleverne ikke oplever det som skældud, når læreren hæver stemmen og beder en enkelt elev eller hele klassen om ro. For at lærerens irettesættelser bliver opfattet som skældud, kræver det tilsyneladende, at læreren følelsesmæssigt er involveret ved rent faktisk at være vred.

Læs mere om Louise Klinge Nielsens forskning i artiklen »Skoleelever lærer mindre, når læreren skælder ud« på www.videnskab.dk

Læs mere

videnskab.dk