Forskning

Grundbog til historie­lærere

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

KvaN er på banen med en ny grundbog 
for lærerstuderende og historielærere, 
»Historiepædagogik«. Det er en antologi med artikler om for eksempel »Faglig identitet«, »Et historiedidaktisk overblik« og »Hvordan lærer børn historie?« Sten Larsen skriver om »Historiefaget i mere end 100 år« og konkluderer:

»Vi må med andre ord skabe en historieundervisning, hvor det ikke er en eksklusiv fortid, der er undervisningens første og vigtigste udgangspunkt, men refleksionen over fortiden i forhold til elevernes livsforståelse og forforståelse, der er aksen. Det, som former vores historiebevidsthed i livet - og ikke eksklusivt det, som videnskabsfaget kalder historie - må ind i historieundervisningen. Det er genstandsfeltet«.

Læs mere på www.kvan.dk